Inkoop en aanbesteding

Algemeen

De Gemeente Breda koopt jaarlijks voor haar inwoners een groot aantal producten, werken en diensten in. Het beleid geeft de kaders en spelregels weer voor het inkopen van leveringen, diensten en werken. Op onze aanbestedingskalender staan de opdrachten.

Aanbestedingskalender

Wilt u in aanmerking komen om aan de Gemeente Breda uw product, dienst of werk te leveren? Bekijk eerst de aanbestedingskalender.

Aan deze planning kunnen geen rechten worden ontleend en de afzonderlijke onderdelen van de planning zijn tevens onderwerp van definitieve goedkeuring en bestuurlijke besluitvorming. Acquisitie als reactie op deze aanbestedingskalender wordt niet op prijs gesteld.

De Gemeente Breda publiceert de nationale en Europese aanbestedingen op TenderNed. Voor meervoudig onderhandse aanbestedingen worden de genodigden geselecteerd op basis van de doelen zoals gesteld in het Inkoopbeleid.

Inkoopspreekuur

De gemeente houdt maandelijks een Inkoopspreekuur. Lees meer over het Inkoopspreekuur.

Groslijstsystematiek

Om onderhandse aanbestedingen zo transparant en objectief mogelijk te laten verlopen, werkt de gemeente met groslijsten. Dit is een lijst met per werkveld geïnteresseerde en geschikte bedrijven die voldoen aan vooraf opgestelde geschiktheidseisen. 

De systematiek van groslijsten is alleen van toepassing op de opdrachten in het overzicht op deze pagina: 

  • Asfalt
  • Straatwerk
  • Proefsleuven graven en digitaliseren Kabels en Leidingen 
  • Reconstructies, bouw- en woonrijp maken 
  • Relining riolering 
  • Groen werkzaamheden 
  • Cultuurtechnische werkzaamheden
  • Verplanten van bomen 
  • Civiele kunstwerken 
  • Werken in stedelijke omgeving 
  • Bouwkundige opnames 
  • Bouwkundig: nieuwbouw, verbouw, renovatie 
  • Bouwkundig: aanleg, vervanging elektrotechnische installaties 
  • Bouwkundig: aanleg, vervanging werktuigbouwkundige installaties
  • Slopen(circulair) en asbestsanering 
  • Integraal civieltechnische ontwerp en/of bestek voorbereiding (UO) 
  • Openbare verlichtingsberekeningen 
  • Verkeersontwerpen (SO, VO en DO) 
  • Civiel- en milieutechnisch onderzoek 
  • Groen en ecologische onderzoeken 

De gemeente selecteert bedrijven volgens de notitie groslijst- en selectiesystematiek gemeente Breda 2024.

Contact

Neem voor meer informatie contact op. Vermeld in het formulier het woord 'groslijst'.

Inkoop- en aanbestedingsbeleid

De Gemeente Breda wil een integere en betrouwbare opdrachtgever zijn die leveranciers, dienstverleners en aannemers eerlijke en gelijke kansen biedt.
Het beleid geeft de kaders en spelregels weer voor het inkopen van leveringen, diensten en werken. Het beleid helpt in het streven naar een rechtmatige, doelmatige en integere inkooppraktijk. Het draagt ook zorg voor een juiste inbedding van actuele politieke thema’s binnen juridische kaders zoals het stimuleren van de lokale economie, duurzaamheid, social return en maatschappelijke betrokkenheid.