Stappenplan optie aanvragen

Stappenplan

Stap 1

Todo

Buitenlandse documenten controleren

Todo

Controleer of uw documenten zijn geregistreerd bij de gemeente.
Log in op MijnOverheid.nl met uw DigiD. U gaat naar ‘Identiteit’. Onder ‘Persoonsgegevens’ vindt u bij 'Beschrijving document' de documenten die zijn geregistreerd. 

Hebt u uw documenten nog niet geregistreerd? Maak dan een afspraak om buitenlandse documenten te registreren.

Stap 2

Todo

Documenten verzamelen en meenemen naar uw afspraak

Todo

Voor uw aanvraag heeft u de volgende documenten nodig. Deze neemt u ook mee naar uw afspraak.

  • Geldig paspoort of ander reisdocument
  • Geboorteakte uit het land waar u bent geboren
    Neem uw geboorteakte alleen mee als u niet zeker weet of u die eerder hebt laten zien.
  • Geldige verblijfsvergunning 
    Hebt u de nationaliteit van een land dat hoort bij de Europese Unie, Europese Economische Ruimte of Zwitserland? Dan hoeft u geen verblijfsvergunning te laten zien.

Tijdens de afspraak hoort u of u nog meer documenten nodig heeft. Soms moet u hier een extra afspraak voor maken. Dat hoort u van de medewerker aan de balie. 

Betalen

U betaalt de kosten tijdens uw afspraak aan de balie op het stadskantoor. Dit kan met uw pinpas of creditcard. 

Stap 3

Todo

Afspraak maken

Todo

Maak online een afspraak voor optie via de knop ‘Afspraak maken’. 
Vindt u dit moeilijk? Bel dan 14 076 om een afspraak te maken.

Stap 4

Op beslissing burgemeester wachten

U krijgt binnen ruim 5 maanden na uw aanvraag een brief met de beslissing van de burgemeester. 

Stap 5

Todo

Naar de naturalisatieceremonie gaan

Todo

Krijgt u de Nederlandse nationaliteit? Dan nodigt de gemeente u uit voor een naturalisatieceremonie. De naturalisatieceremonie is verplicht. 

Op de naturalisatieceremonie legt iedereen vanaf 16 jaar de verklaring van verbondenheid af. Daarna bent u Nederlander.