Stappenplan optie aanvragen
Stappenplan
Stap 1
Buitenlandse documenten controleren
Controleer of uw documenten zijn geregistreerd bij de gemeente.
Log in op MijnOverheid.nl met uw DigiD. U gaat naar ‘Identiteit’. Onder ‘Persoonsgegevens’ vindt u bij 'Beschrijving document' de documenten die zijn geregistreerd.
Hebt u uw documenten nog niet geregistreerd? Maak dan een afspraak om buitenlandse documenten te registreren.
Stap 2
Documenten verzamelen en meenemen naar uw afspraak
Voor uw aanvraag heeft u de volgende documenten nodig. Deze neemt u ook mee naar uw afspraak.
- Geldig paspoort of ander reisdocument
- Geboorteakte uit het land waar u bent geboren
Neem uw geboorteakte alleen mee als u niet zeker weet of u die eerder hebt laten zien. - Geldige verblijfsvergunning
Hebt u de nationaliteit van een land dat hoort bij de Europese Unie, Europese Economische Ruimte of Zwitserland? Dan hoeft u geen verblijfsvergunning te laten zien.
Tijdens de afspraak hoort u of u nog meer documenten nodig heeft. Soms moet u hier een extra afspraak voor maken. Dat hoort u van de medewerker aan de balie.
Betalen
U betaalt de kosten tijdens uw afspraak aan de balie op het stadskantoor. Dit kan met uw pinpas of creditcard.
Stap 3
Afspraak maken
Maak online een afspraak voor optie via de knop ‘Afspraak maken’.
Vindt u dit moeilijk? Bel dan 14 076 om een afspraak te maken.
Stap 4
Op beslissing burgemeester wachten
U krijgt binnen ruim 5 maanden na uw aanvraag een brief met de beslissing van de burgemeester.
Stap 5
Naar de naturalisatieceremonie gaan
Krijgt u de Nederlandse nationaliteit? Dan nodigt de gemeente u uit voor een naturalisatieceremonie. De naturalisatieceremonie is verplicht.
Op de naturalisatieceremonie legt iedereen vanaf 16 jaar de verklaring van verbondenheid af. Daarna bent u Nederlander.