Onderzoek naar uw inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP)

De gemeente kan een onderzoek instellen om te controleren of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Dit heet een 'adresonderzoek'. Op deze pagina staat hoe het werkt en wat uw verplichtingen zijn.

Hoe werkt een adresonderzoek

Als de gemeente vermoedt dat u onjuist ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen (BRP), kan een adresonderzoek worden gestart. Dat werkt als volgt:

  1. De gemeente controleert of u nog steeds woont op het adres waar u in­ge­schre­ven staat. Daar­voor zoe­kt de gemeente con­tact met u.
  2. Als er contact is geweest, vraa­gt de gemeente u om als­nog uw ver­hui­zing door te ge­ven. Of om in­for­ma­tie op te stu­ren waar­uit blijkt dat uw in­schrij­ving klopt.
  3. Als u tij­dens het on­der­zoek de juis­te in­for­ma­tie aan­le­vert of als­nog uw ver­hui­zing door­geeft, krijgt u geen boe­te.
  4. Als u niet reageert of on­vol­doen­de in­for­ma­tie aan­le­vert, wij­zigt de ge­meen­te uw in­schrij­ving in de BRP. Het kan zijn dat u wordt in­ge­schre­ven op uw ver­moe­de­lij­ke nieu­we adres. Het kan ook zijn dat u wordt ge­re­gi­streerd als 'ver­trok­ken on­be­kend waar­heen' (VOW). U komt dan in de Re­gi­stra­tie Niet-In­ge­ze­te­nen (RNI) te staan.

Mogelijke gevolgen als u als 'vertrokken' bent geregistreerd:

  • U krijgt geen huur­toe­slag, zorg­toe­slag en kin­der­bij­slag meer.
  • Uw ziek­te­kos­ten­ver­ze­ke­ring wordt stop­ge­zet.
  • U kunt geen pas­poort, ID-kaart of rij­be­wijs meer aan­vra­gen.
  • U hebt geen recht meer op een uit­ke­ring en an­de­re over­heids­voor­zie­nin­gen.
  • Uw Di­giD wordt ge­blok­keerd.

Opnieuw inschrijven

Bent u geregistreerd als 'vertrokken', maar woont u in Breda? Geef uw nieuwe adres dan zo snel mogelijk door aan de gemeente.

Extra informatie

Bij een onderzoek naar uw inschrijving probeert de gemeente op verschillende manieren met u in contact te komen:

  • per post
  • te­le­fo­nisch
  • per e-mail
  • via so­ci­al me­dia
  • via een huis­be­zoek

U krijgt brieven op het adres waar u ingeschreven staat en op uw vermoedelijke nieuwe adres (als dat bekend is). Ook kan de gemeente contactgegevens gebruiken die zijn doorgegeven bij een melding over uw onjuiste inschrijving.

Toezichthouders van de BRP leggen de huisbezoeken af. Zij hebben een pasje van de gemeente bij zich. De huisbezoeken vinden plaats van maandag tot en met zaterdag tussen 8.00 en 21.00 uur.

Heeft u van de gemeente een brief ontvangen over uw adresinschrijving? Ga dan eerst de volgende punten na:

Informatie geven

Bij een onderzoek naar uw inschrijving vraagt de gemeente om informatie. Geef de gevraagde informatie en wees daarbij zo volledig mogelijk.

Ja, dat is verplicht. U moet ingeschreven staan op het adres waar u echt woont, en u bent verplicht om de gemeente daarover informatie te geven. Ook bij een tijdelijk verblijf (4 maanden of langer) moet u uw verhuizing doorgeven. Bijvoorbeeld bij mantelzorg, ziekte, werk of gevangenisstraf.

Informatie geven tijdens onderzoek

De gemeente kan u vragen om mondeling of schriftelijk informatie te geven over uw (nieuwe) woonadres. De gemeente kan u ook vragen om langs te komen. Als de informatie onvoldoende blijkt te zijn, dan krijgt u de gelegenheid om de informatie aan te vullen. De gemeente kan bewijsstukken vragen om vast te stellen op welk adres u écht woont.

Met behulp van bewijsstukken kunt u aantonen dat uw inschrijving klopt. Welke stukken dat zijn, hangt af van uw situatie. Als het mogelijk is geeft de gemeente aan welke informatie zij van u nodig heeft.