Verhuizen vanuit het buitenland naar Breda, hervestiging

Algemeen

Verhuist u vanuit het buitenland naar Breda, of bent u het komend half jaar minimaal 4 maanden in Nederland? En is dat niet voor de eerste keer? Dan moet u zich binnen 5 dagen na aankomst persoonlijk laten inschrijven bij de Gemeente Breda. Als uw partner en/of kinderen ook ingeschreven moeten worden, dan moeten zij met u meekomen. Maak hiervoor een afspraak.

Wat u moet weten

  • Documenten in een andere taal dan Engels, Duits, of Frans moeten vertaald zijn naar het Nederlands door een beëdigd tolk/vertaler.
  • Afhankelijk van het land van afgifte moeten de documenten voldoen aan de legalisatievoorschriften.
  • De documenten mogen niet ouder zijn dan 3 jaar.
  • Bent u geregistreerd als 'vertrokken', maar woont u in Breda? Maak dan een afspraak om dit aan de gemeente door te geven.

Meenemen

  • Originele documenten uit het buitenland van uzelf en van uw kinderen. Het gaat om bijvoorbeeld de geboorteakte, huwelijksakte of echtscheidingsakte. Bij hervestiging hoeft u deze documenten niet mee te brengen als ze eerder zijn geregistreerd in Nederland.
  • Een geldig reisdocument van iedere persoon die wordt ingeschreven.
  • Een bewijs van uitschrijving als u komt van Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius, Sint Maarten.
  • Een huur- of koopcontract van uw woning, of schriftelijke toestemming, en een kopie van het legitimatiebewijs, van de hoofdbewoner bij wie u gaat inwonen.