Alcoholwetvergunning paracommercieel

Algemeen

Niet-commerciële inrichtingen van bijvoorbeeld verenigingen en stichtingen die horeca-activiteiten in eigen beheer uitvoeren naast hun reguliere activiteiten (bijvoorbeeld wijk- en buurthuizen, culturele centra en kantines van sportverenigingen) hebben een alcoholwetvergunning nodig voor het mogen schenken van (zwak) alcoholische dranken.

Voorwaarden

Voor het aanvragen van een alcoholwetvergunning voor een paracommercieel bedrijf gelden de volgende voorwaarden:

  • De activiteiten van de stichting of vereniging richten zich in de eerste plaats op het stimuleren van activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard en staan beschreven in de statuten.
  • De horeca wordt uitgebaat door de stichting of vereniging zelf en niet door een commerciële derde partij.
  • De stichting of vereniging staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
  • Er is een huur- of koopcontract voor de ruimte waarin de inrichting wordt gevestigd.
  • Alle bestuurders en/of leidinggevenden zijn ouder dan 21 jaar.
  • Ondernemers, bestuurders en/of leidinggevenden staan niet onder curatele
  • Ondernemers, bestuurders en/of leidinggevenden moeten van goed levensgedrag zijn. Informatie van de politie en justitie wordt meegenomen bij de beslissing op de aanvraag.
  • De inrichting voldoet aan de eisen uit het Besluit bouwwerken leefomgeving (voorheen het Bouwbesluit)
  • Er zijn minimaal twee leidinggevenden.
  • De leidinggevenden beschikken over het diploma Sociale Hygiëne en staan ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne
  • Naast de leidinggevenden mag er een barvrijwilliger aanwezig zijn. Barvrijwilligers moeten de Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) hebben gevolgd. 
  • De stichting of vereniging heeft een actuele lijst met barvrijwilligers.
  • De stichting of vereniging heeft een bestuursreglement. Het reglement beschrijft o.a. afspraken en voorschriften over het schenken van zwak-alcoholhoudende dranken
  • De resultaten van de Bibobtoets zijn positief. Een Bibob onderzoek maakt sinds 2024 standaard onderdeel uit van de aanvraagprocedure. De Wet Bibob is een hulpmiddel om de integriteit van de overheid te beschermen. Lees meer over de Wet Bibob.

Vergunning aanvragen

Vergunning aanvragen

Nodig bij de aanvraag

Bij de aanvraag is nodig:

  • kopie van de statuten (de gemeente beoordeelt op basis van de statuten of het een paracommerciële inrichting betreft)
  • kopie van het bestuursreglement
  • bewijs van inschrijving in de Kamer van Koophandel van de inrichting waarvoor de vergunning wordt aangevraagd (niet ouder dan 1 maand)
  • volledige en ondertekende koop- of huurovereenkomst van het pand
  • plattegrond van de inrichting en eventueel terras: hierop staat welke ruimten er zijn, wat de functie is en wat de oppervlakte van elke ruimte is
  • gegevens van minimaal 2 leidinggevenden:

Let op: behalve een aanvraag Alcoholwetvergunning moet u ook Bibob-formulieren inleveren. Vraag de formulieren op bij horeca@breda.nl

Vergunning behandeling

Voor aanvragen van paracommerciële instellingen geldt een uitgebreide procedure. Voordat de vergunning definitief wordt verleend, wordt deze eerst 6 weken ter inzage gelegd. Belanghebbenden kunnen binnen deze termijn een zienswijze indienen. Na deze termijn neemt de burgemeester een definitief besluit.  

Als de aanvraag niet volledig is, ontvangt u een brief waarin staat welke stukken nog ontbreken. De beslistermijn wordt opgeschort als u nog aanvullende gegevens moet toesturen. Het Bibobonderzoek beïnvloedt de behandelingstermijn in principe niet, tenzij uw aanvraag voor advies wordt doorgestuurd naar het landelijk Bureau BIBOB. 

Kosten

Alcoholwetvergunning aanvragen€ 564,94