Alcoholwetvergunning commercieel

Algemeen

Voor horeca zonder alcohol is in sommige straten van Breda een exploitatievergunning nodig.

Voorwaarden

Voor het aanvragen van een alcoholwetvergunning voor een commercieel bedrijf of slijterij gelden de voorwaarden:

  • Het bedrijf staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
  • U heeft een huur- of koopcontract voor de ruimte waarin de inrichting wordt gevestigd.
  • Alle ondernemers, bestuurders en/of leidinggevenden zijn ouder dan 21 jaar.
  • Ondernemers, bestuurders en/of leidinggevenden staan niet onder curatele.
  • Ondernemers, bestuurders en/of leidinggevenden zijn van goed levensgedrag. Deze eis bestaat uit 2 delen. Deel 1 zegt dat voor bepaalde veroordelingen de Exploitatievergunning horeca niet mag worden verleend. Dit staat in het alcoholbesluit, hoofdstuk over zedelijk gedrag leidinggevende. Deel 2 zegt dat een leidinggevende of ondernemer van goed levensgedrag moet zijn.
  • Alle ondernemers, bestuurders en/of leidinggevenden beschikken over het diploma Sociale Hygiëne en staan ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne. Dit betekent dus dat alle vennoten bij een V.O.F. en alle bestuurders bij een B.V., in het bezit moeten zijn van het diploma Sociale Hygiëne.
  • De inrichting voldoet aan de eisen uit het alcoholbesluit en het bouwbesluit.
  • De inrichting voldoet aan de eisen van het alcoholbesluit. De inrichting heeft minimaal één ruimte waar het horecabedrijf wordt uitgeoefend van ten minste 35 m². Bij een slijterij dient de slijtlokaliteit minimaal 15 m² te zijn. Het kantoor of de toiletten tellen dus niet mee. Nadat u de aanvraag voor de Alcoholwetvergunning heeft ingediend, is het mogelijk dat de gemeente Breda komt controleren of uw inrichting voldoet aan de gestelde eisen. Een eventuele verbouwing moet dus gereed zijn, voordat de controle kan plaatsvinden. Wanneer uw inrichting niet voldoet, krijgt u geen vergunning.  
  • Het woon- en leefklimaat (de leefbaarheid) in de omgeving van uw onderneming mag niet slechter worden door de manier waarop u uw onderneming uitoefent.  
  • De resultaten van de Bibobtoets zijn positief. Een Bibob onderzoek maakt sinds 2024 standaard onderdeel uit van de aanvraagprocedure. De Wet Bibob is een hulpmiddel om de integriteit van de overheid te beschermen. Lees meer over de Wet Bibob.

Vergunning aanvragen

Nodig bij de aanvraag

Nodig bij de aanvraag

Bij de aanvraag is nodig:

  • kopie identiteitsbewijs van de ondernemer(s) of bestuurder(s) en leidinggevende(n)
  • kopie van het diploma Sociale Hygiëne van de ondernemer(s) of bestuurder(s) en leidinggevende(n)
  • kopie van de (door beide partijen getekende) arbeidsovereenkomst van de leidinggevende(n)
  • volledige en ondertekende koop- of huurovereenkomst van het pand
  • bewijs van inschrijving in de Kamer van Koophandel van de inrichting waarvoor de vergunning wordt aangevraagd (niet ouder dan 1 maand)
  • plattegrond van de inrichting en eventueel terras: hierop staat welke ruimten er zijn, wat de functie is en wat de oppervlakte van elke ruimte is
  • ondernemingsplan
  • Bibob-vragenformulieren met bijlagen

Vergunning behandeling

Als de aanvraag volledig is, handelt de gemeente de aanvraag binnen 8 weken af. Deze periode kan met 8 weken of meer worden verlengd. U vergunning wordt in behandeling genomen:

  • de gemeente controleert uw aanvraag en de documenten die toegevoegd zijn
  • de aanvraag wordt getoetst aan het omgevingsplan en het woon- en leefklimaat worden beoordeeld
  • het Bibob-onderzoek wordt uitgevoerd
  • de aanvrager(s) en overige personen die als leidinggevende op de vergunning staan worden gescreend bij politie en justitie 

De gemeente probeert de vergunning zo snel mogelijk te verlenen. Lever de aanvraag en Bibob-formulieren zo duidelijk en volledig mogelijk in.

Kosten

Alcoholwetvergunning aanvragen€ 564,94