Verhaal van Breda

Breda brengt het samen. Dat is de nieuwe stadsslogan waarmee we Breda de komende jaren op de kaart zetten.

‘Breda brengt het samen’ nieuwe stadsslogan

De afgelopen maanden hebben bewoners, bezoekers, bedrijven en bollebozen onder begeleiding van een reclamebureau gewerkt aan een scherpe merkstrategie. Al gauw kwamen 3 inzichten naar voren, die leiden tot de stadsslogan ‘Breda brengt het samen’.

  • Als eerste bestaat Breda uit een stad en dorpen die mooie dingen met elkaar verbinden. Mooie winkels én gezellige horeca. De binnenstad én het groen. Goede opleidingen én ambitieuze bedrijven. De allure van een grote stad én tegelijkertijd het gemoedelijke van een groot dorp. Breda brengt het allemaal samen.
  • Verder kwam de menselijke kant van Breda, de stad én de dorpen telkens terug. Het zijn de mensen die Breda maken tot wat het is: de bewoners, de bezoekers, de bedrijven en de bollebozen. Samen maken ze Breda.
  • Derde inzicht is dat Bredanaars trots zijn op hun stad en dat ook graag vertellen. Niet alleen aan elkaar, maar samen ook aan de buitenwereld. Samen brengen we het verhaal naar buiten, samen dragen we het verhaal verder uit.

Logo concept

Het logo is van en voor de stad en dorpen. Binnen een eenvoudig stramien kan iedereen een eigen interpretatie geven aan het logo; Bredanaars, organisaties, bedrijven en verenigingen. Door de iconische kruizen en typografie blijft de herkenbaarheid intact.
Vanaf september is op de website Breda brengt het samen de stijlgids met richtlijnen voor gebruik en toepassingen voor het logo beschikbaar.

Meedoen

Het Verhaal van Breda vormt het fundament voor citymarketing, plannen ontwikkelingen en evenementen. Dit gaat de gemeente in 2017 / 2018 samen met de nieuwe citymarketingorganisatie en andere partners in de stad en dorpen vormgeven. Wil je meedoen? Laat het dan weten via verhaalvanbreda@breda.nl.

Blijf op de hoogte

Op de website Breda brengt het samen brengen we alle informatie voor u samen en blijft u helemaal op de hoogte!

Wat vooraf ging

Breda heeft van oudsher een grote aantrekkingskracht vanwege haar ligging. En vandaag is Breda nog steeds een stad van internationale verbindingen. De enige Nederlandse stad waar de snelle treinverbindingen naar Parijs en Berlijn elkaar gaan kruisen. Dat maakt Breda uniek. Die ligging benutten we om Breda op de kaart te zetten als ‘Internationale Schakelstad’. Het positioneren van Breda als ‘Internationale Schakelstad’ gaat niet alleen over ligging, maar ook over een stad waar het goed werken en wonen is, in een groene en historische omgeving, waar mensen elkaar ontmoeten en aandacht hebben voor elkaar.

Ambities

Het Verhaal van Breda gaat de gemeente samen met de nieuwe citymarketingorganisatie en partners in de stad vormgeven. Na vaststelling van het verhaal begint het eigenlijk pas echt. Dan gaan we het verhaal vertalen, verbeelden en verbinden. Dat doen we niet alleen, maar samen met onze partners in de stad. Dat vraagt om torenhoge ambities. Zodat Breda in 2030 misschien wel de eerste Europese stad is die in een groen park ligt.

Zoektocht

Samen met stadsmakers, experts,  inwoners en raadsleden is gezocht naar het DNA van de stad, unieke kenmerken en ambities. Dit gebeurde tijdens vele on- en offline gesprekken, enquêtes, inspiratiesessies en creatieve bijeenkomsten.

De zoektocht liet zien dat Breda een stad van kwaliteit is. Kwaliteit van werken en leven. Met van oudsher een grote aantrekkingskracht vanwege haar ligging. Daarom wil Breda zich nu en in de toekomst positioneren als Internationale Schakelstad en daarmee onderscheiden van andere steden. Hiervoor kiest Breda 3 paden:

  • schakelen op assen: Breda is een internationaal knooppunt in Noordwest Europa waar auto- en spoorwegen samenkomen. In 2030 sta je vanuit Breda in 3 kwartier in Parijs, Londen, Berlijn of Kopenhagen
  • schakelen op kwaliteit: Breda is een fantastische stad om te wonen en werken in een groen en historisch decor. In 2030 is Breda de eerste Europese stad in een groen park
  • schakelen met elkaar: Breda is een stad waar mensen elkaar ontmoeten en kennis uitwisselen. In 2030 heeft Breda een stadsambassade in 5 metropoolsteden waar we wereldwijd mensen inspireren met deze ontmoetingen en kennisuitwisseling