Privacyverklaring Pilot fietssensor

De gemeente Breda start in september 2023 (gedurende 12 weken) een pilot met het ViSense Smart Traffic Lights systeem, ook wel bekend als de fietssensor.

Hiermee worden fietsers die het verkeerslicht bij het kruispunt aan de Hogeschoollaan- de La Reyweg naderen geprioriteerd en kunnen fietsers eerder en langer groen licht krijgen. Om dit mogelijk te maken worden de gps-positie, de snelheid en de beweegrichting van verkeersdeelnemers met behulp van een camera waargenomen en via Artificial Intelligence  (AI) herkend. Deze gegevens worden gedeeld met de verkeersregelinstallatie, zodat de verkeerslichten prioriteit kunnen geven aan een groep fietsers.

Wat is het doel?

Deze pilot heeft als doel een groep fietsers te detecteren en te prioriteren om zo de bereikbaarheid en doorstroming van fietsers te verbeteren en het fietsgebruik te stimuleren.

Welke persoonsgegevens van wie gebruikt de gemeente hiervoor?

De volgende persoonsgegevens van bestuurders en passanten kunnen verwerkt worden:

  • soort verkeersdeelnemer (voetganger, fietser, personenwagen, vrachtwagen, bus, etc.)
  • GPS-positie (niet te herleiden tot personen)
  • snelheid
  • beweegrichting
  • tijdstip analyse

Tijdens de pilot wordt er gebruik gemaakt van een systeem met kunstmatige intelligentie, ook wel bekend als Artificial Intelligence (hierna: AI). De AI in het systeem detecteert verkeersdeelnemers en tekent om elk gedetecteerd object een contour. Op basis van deze contouren bepaalt het systeem of het gaat om bijvoorbeeld een voetganger, fietser of een personenwagen. Dit wordt ook wel een algoritme genoemd. Er wordt enkel op hoog niveau onderscheid gemaakt tussen de verkeersdeelnemers. Denk hierbij aan: ‘voetganger1’, ‘fietser1’ ‘auto1’ en ‘auto2’. Het algoritme is niet getraind om kentekens te herkennen en haalt ook geen direct identificeerbare data uit de beelden. Enkel de GPS-positie, snelheid, beweegrichting en het type verkeersdeelnemer wordt doorgegeven aan de verkeersregelinstallatie.
 

Wat is de grondslag voor het gebruik van de persoonsgegevens?

De grondslag voor de verwerking is een publieke taak van de gemeente. De gemeente heeft namelijk als wegbeheerder de taak om te zorgen voor veilige wegen met een goede doorstroming. De gemeente Breda is hierbij van oordeel dat het plaatsen van het Visense systeem (fietssensor) en daarmee het prioriteren van bepaalde voertuigen in het verkeer noodzakelijk is om een van de doeleinden zoals genoemd in art. 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) te borgen. De gemeente zet dit systeem in omdat de toepassing van andere methodes (zoals het gebruik van detectielussen) niet effectief zijn gebleken.  

De verwerkingsgrondslag is geregeld in de volgende wet- en regelgeving:

  • artikel 6, lid 1 sub e Algemene Verordening Gegevensbescherming
  • artikel 2 Wegenverkeerswet 1994

Wie ontvangt de persoonsgegevens?

Er wordt gebruik gemaakt van het product ViSense Smart Traffic Lights van de leverancier ViNotion. ViNotion verwerkt (persoons)gegevens ten behoeve van de gemeente Breda en wordt aangemerkt als verwerker.

Hoe lang worden persoonsgegevens bewaard?
De camerabeelden worden slechts 100 milliseconden opgeslagen in het geheugen van het ViSense systeem en daarna automatisch verwijderd. De camerabeelden worden niet langer bewaard.
 

Weergave fietssensor
Visuele weergave in wat de camera uiteindelijk ziet, namelijk fiets1, fiets2, fiets 3, enzovoort

Meer informatie

Voor meer informatie, bijvoorbeeld over uw rechten ten aanzien van uw persoonsgegevens of over hoe u de Functionaris voor de Gegevensbescherming kunt bereiken, kunt u terecht op de algemene privacyverklaring van de Gemeente Breda.