Ontheffing sluitingstijden

Algemeen

Voor horecabedrijven gelden vaste openings- en sluitingstijden. Deze zijn bepaald in de drank- en horecaverordening van de Gemeente Breda. Alleen horecabedrijven in het uitgaansgebied kunnen een ontheffing van de sluitingstijd aanvragen.

Regels sluitingstijden horeca uitgaansgebied

  • u mag in uw horecabedrijf gelegen binnen of buiten het uitgaansgebied geen bezoekers hebben of toelaten tussen 2.00 en 7.00 uur
  • u mag in uw broodjeszaak geen bezoekers hebben of toelaten tussen 4.30 en 7.00 uur
  • u mag op het terras geen bezoekers hebben of toelaten na 2.00 uur

Straten uitgaansgebied

  • Haven
  • Potkanstraat
  • Schoolstraat
  • Visserstraat
  • Tolbrugstraat
  • Vismarktstraat
  • Havermarkt
  • Reigerstraat
  • Halstraat
  • Sint Janstraat
  • Karnemelkstraat

     

  • Torenstraat
  • Kerkplein
  • Catharinastraat (het gedeelte tussen de Reigerstraat en de Sint Annastraat)
  •  Sint Annastraat
  • Grote Markt
  • Ridderstraat
  • Houtmarkt
  • Veemarktstraat (het gedeelte vanaf de Grote Markt tot en met Veemarktstraat tot en met de pandnummers 42 en tot en met hoekpand St. Annastraat 2/Veemarktstraat)
  • Kraanstraat (alleen met betrekking tot de horecaboot De Spinola, Keizerstraat 101)

Ontheffing sluitingstijden horeca tot 4.00 uur

Horecabedrijven in het uitgaansgebied mogen tot 2.00 uur open zijn. Als u voor uw horecabedrijf in het uitgaansgebied wilt afwijken van de sluitingstijden heeft u een nachtontheffing nodig. Met een nachtontheffing kunt u op vaste dagen tot maximaal 4.00 uur open zijn

Voorwaarden

  • Het horecabedrijf is gelegen in het uitgaansgebied zoals opgenomen in de Drank- en horecaverordening van de gemeente Breda.
  • De ondernemer, bestuurders en/of leidinggevenden moeten van goed levensgedrag zijn. Informatie van de politie en justitie wordt meegenomen bij de beslissing op de aanvraag.
  • Er mag geen gevaar of bedreiging voor de openbare orde en veiligheid en zedelijkheid ontstaan dan wel ernstige vrees bestaan voor aantasting van het woon en leefklimaat. Het uitgaansgebied is een bijzonder deel van de stad Breda waar in het kader van de openbare orde en veiligheid stengere eisen worden gesteld.
  • De ondernemer is verplicht tussen 22.00 en 4.00 uur gecertificeerd beveiligingspersoneel aanwezig te hebben. Voor de regels hierover zie de beleidsregel sluitingstijden Breda 2019.
  • U dient zich te houden aan het goedgekeurde veiligheidsplan.

Ontheffing aanvragen

Ontheffing aanvragen

Nodig bij de aanvraag

Veiligheidsplan

  • Als bijlage bij het aanvraagformulier dient u een uitgebreid veiligheidsplan aan te leveren. In de beleidsregel sluitingstijden Breda 2019 staat opgenomen wat u aan dient te leveren en waaraan het veiligheidsplan dient te voldoen.

In het veiligheidsplan dient te worden opgenomen:

  • een omschrijving van de doelgroep
  • openingstijden van het horecabedrijf
  • een plattegrond met vluchtroutes en verzamellocaties
  • of u meebetaalt aan het SOS (eventueel vermelden bij opschaling)
  • scenario's zoals drugs, wapens en NIX18
  • of u een drugskluis heeft, waar deze zich bevindt en hoe drugs bewaard worden
  • wanneer en hoe u drugs overdraagt aan de politie
  • of en hoe personeel getraind wordt op agressie, alcohol en minderjarigen
  • hoe de samenwerking met Handhaving Gemeente Breda plaatsvindt
  • of u gebruikt maakt van het CHO / Lokaalverbod

Bijlagen bij het Veiligheidsplan:

  • afschrift van het contract met het gecertificeerd beveiligingsbedrijf waar mee samengewerkt wordt
  • afschrift van de vergunning van het Ministerie van Justitie van het beveiligingsbedrijf
  • afschrift van de vergunning van het beveiligingspersoneel (portierspassen)
  • plattegrond met het cameraplan
  • plattegrond en foto's van hoe en waar de huisregels in het bedrijf ophangen
  • foto van het bord met het deurbeleid dat bij de ingang van het bedrijf hangt
  • als er andere of functioneel toegangseisen voor bezoekers zijn, voeg dan ook een weergave van de gehanteerde toegangseisen toe en een afbeelding waarop staat hoe deze kenbaar worden gemaakt aan bezoekers

Vergunning behandeling

Als de aanvraag volledig is, handelt de gemeente de aanvraag binnen 8 weken af. Deze periode kan met 8 weken of meer worden verlengd.

 Tijdens de behandeltermijn:

  • controleert de gemeente de aanvraag en de documenten die toegevoegd zijn
  • wordt het veiligheidsplan voorgelegd aan o.a. politie
  • worden aanvrager(s) en overige personen die als leidinggevende op de vergunning staan gescreend bij politie en justitie 

De gemeente probeert de vergunning zo snel mogelijk te verlenen. Lever daarom de aanvraag met bijlagen zo duidelijk en volledig mogelijk in.

Kosten

De kosten voor de aanvraag zijn € 438,15

Meer informatie

Meer informatie