Locatie Donkerstraat

De locatie van de tijdelijke woningen aan de Donkerstraat ligt aan de noordoostkant van Teteringen, bij de voetbalvelden van DIA. Het gaat hier om de bouw van ongeveer 92 tijdelijke woningen en 57 parkeerplaatsen Hier wordt een vriendelijke en toegankelijke omgeving ontwikkeld voor bewoners, bezoekers en omwonenden.  
Het onderzoek naar de haalbaarheid is afgerond op 5 juni 2023. 

Omgevingsvergunning

Op 30 november 2023 is de grondexploitatie van de locatie voor tijdelijke woningen aan de Donkerstraat door de gemeenteraad vastgesteld. Dit besluit staat los van de omgevingsvergunningsaanvraag die gedaan moet worden om de woningen te kunnen realiseren. Deze wordt in de loop van 2024  aangevraagd door woningcorporatie Alwel. 
Voor de tijdelijke woningen, die voor een periode van 15 jaar gebouwd worden, is het mogelijk om af te wijken van het bestemmingsplan. Hiervoor hoeft het bestemmingsplan niet te wijzigen.

Stedenbouwkundig ontwerp: goede buur, zorgzaam landschap, actief buitenleven 

Het ontwerp voor de bouw van woningen houdt rekening met verschillende volumes en hoogtes, variërend van 2, 3 en 4 verdiepingen. De gemiddelde bouwhoogte is 3 verdiepingen. De hoogte van de gebouwen blijft lager dan de hoogste bomen in de omgeving. De ontwerpers noemen dit ontwerp 'boskamers' vanwege het gebruik van natuurlijke materialen en het maken van open plekken. De locatie versterkt de groene omgeving aan de noordkant van Teteringen.

Toekomstige bewoners

De toekomstige bewoners zijn mensen die graag een actief buitenleven leiden met sport en andere recreatieve activiteiten. Denk aan gezinnen (met verschillende culturele achtergronden). Dit zorgt ook voor verjonging in het dorp. Als je hier in een tijdelijke woning komt te wonen, dan waardeer je de sociale en dorpsachtige sfeer. Het is een plek waar mensen goed voor elkaar zorgen en graag helpen. Daarom is het ook een veilige plek voor bewoners die vanuit de maatschappelijke opvang hierheen doorstromen.

Maatwerk 

Er komen aan de Donkerstraat tijdelijke woningen, omdat wonen erg belangrijk is voor Breda. Het college heeft bij alle afwegingen het belang van wonen het zwaarst laten wegen.  Uit het milieuonderzoek (deel bedrijven en milieuzonering) is gebleken dat wonen en de activiteiten van de schietvereniging in de huidige vorm vanaf het terrein dat ernaast ligt niet samengaan. Daarom is de gemeente in overleg met de schietvereniging om tot een passende oplossing te komen. Daarna kunnen er vervolgstappen genomen worden

Participatie  

Voor de locatie Donkerstraat is een intensief proces van participatie doorlopen. In februari 2023 is de adviesgroep Donkerstraat aan de slag gegaan. Deze bestond uit omwonenden en belanghebbenden. Vertegenwoordigd waren organisaties zoals onder andere de Dorpsraad Teteringen, Schietvereniging St. Willibrordus en Natuurplein de Baronie.  Alle inbreng is opgenomen in een participatieverslag. Opmerkingen en aandachtspunten van de adviesgroep zijn zoveel mogelijk meegenomen in de ontwikkelvisie en het stedenbouwkundig ontwerp. Waar overnemen niet mogelijk was, hebben de gemeente en Alwel dit gemotiveerd toegevoegd aan het verslag. Enkele mensen hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een betoog toe te voegen in een bijlage van het adviesrapport. 

Meer informatie vindt u op PlanBreda

Bereikbaarheid, verkeer en parkeren, fietsparkeren   

In het bestuursakkoord 2022-2026 staat dat het nodig is om de infrastructuur op orde te brengen en bestaande mobiliteitsproblemen op te lossen om nieuwe woningbouwprojecten zoals Woonakker in Teteringen mogelijk te maken. Er is al eerder gestart met verkeersmaatregelen aan de Oosterhoutseweg in Teteringen en volgende zijn in voorbereiding. Het college van burgemeester en wethouders en de besturen van de woningcorporaties hebben in het voorjaar van 2023 een besluit genomen over de bouw van tijdelijke woningen. Op dat moment werd er volop gewerkt aan het uitvoeren van de verkeersmaatregelen. Het daadwerkelijk realiseren van de tijdelijke woningen volgt later in de tijd.    
Met de verkeersmaatregelen, deels al gestart, kan de Oosterhoutseweg het extra verkeer als gevolg van de nieuwe woonlocaties goed afwikkelen. Er is geen reden om de (planologische) voorbereiding of het realiseren van onder andere tijdelijke woningen uit te stellen. 
 

Verkeersmaatregelen 

Aan de Oosterhoutseweg en de kruispunten aan de noord- en zuidzijde daarvan, is een zogenaamd verkeer doseersysteem voor autoverkeer vervangen. Zowel in de richting van Oosterhout als in de richting van Breda. Het doseren heeft als doel om het doorgaand verkeer dat gebruik maakt van de Oosterhoutseweg te verminderen. Het gaat dan om verkeer waarvoor de A27 een goed alternatief is. Op dit moment is sprake van veel doorgaand verkeer dat de Oosterhoutseweg kiest met name in de spitsuren. In maart 2023 is de gemeente gestart met het vervangen van de 15 jaar oude verkeerslichten. Dit werk is afgerond en in 2024 gaat de gemeente de afwikkeling van doorgaand verkeer monitoren. 
Het nieuwe doseersysteem werkt op basis van de wachtrijlengtes bij de verkeerslichten op de Oosterhoutseweg. Dit biedt als voordelen dat er daadwerkelijk alleen gedoseerd wordt als de wachtrijen (en dus ook wachttijden) bij de verkeerslichten te lang worden. Het langzame verkeer zal geen hinder ondervinden van het nieuwe doseersysteem maar door extra maatregelen juist beter worden afgewikkeld.  

Het doseersysteem bestaat uit:

  • Informatie uit verkeerslichten.
  • File-borden bij de verkeerslichten dichtbij de toegang tot Teteringen (ter hoogte van de Heijackerdreef van noord naar zuid) en de Nieuwe Kadijk (van zuid naar noord). Deze borden geven de weggebruiken informatie waarom het verkeerslicht lang op rood staat. 
  • Informatieborden op afstand: 4 bij de gemeente Oosterhout en 1 net vóór de Druivenstraat om bij drukte weggebruikers te adviseren de A27 te nemen. 

Kruisingen

Verder komt er nog een aanpassing op de kruising met de Burgemeester Verdaasdonklaan. Er komt een wijziging van de rijstrookopstelling (westelijk). Hierdoor kunnen er meer auto’s de Burg. Verdaasdonkstraat uitrijden en rechts afslaan. 
Voor 2024 en 2025 staan nog enkele maatregelen in de planning.

  • Kleine maatregelen op de Oosterhoutseweg om de oversteekbaarheid voor het voetgangers en fietsers te verbeteren.
  • Aanpassing kruispunt Oosterhoutseweg met de Heistraat. Het gaat om het toevoegen van een extra opstelstrook bij de verkeerslichten.
  • Aanleg 2-richtingen fietspad tussen de Heiackerdreef en Arnold Janssenlaan

Veiligheid fietsers en fietsparkeren

De gemeente is verantwoordelijk voor een goede en veilige afwikkeling van al het verkeer, dus ook van fietsverkeer. Dit gebeurt over het algemeen in de 30 km-zones over de gewone weg. Op sommige drukke wegen legt de gemeente vrij liggende fietspaden langs de autoweg aan. Per locatie wordt gekeken naar welke oplossing het beste past. 

De gemeente beoordeelt het fietsparkeren, net zoals autoparkeren, op basis van de beleidsnota Parkeernormen (2021). Hierin staan zowel normen voor auto als fiets (onderverdeel per functie/woningsoort) en ook de opties om eventueel onderbouwd af te wijken hiervan.

tekening locatie donkerstraat