Contactpunt RIEC Zeeland West-Brabant
Als RIEC (Regionaal Informatie- en Expertisecentrum) contactpunt voor de regio Zeeland West-Brabant is de Gemeente Breda verantwoordelijk voor het informeren van burgers, melden van datalekken en verwerken van AVG-verzoeken.
Aanleiding
Ondermijning is een gevolg van veel verschillende vormen van criminaliteit, waarbij de grenzen tussen de bovenwereld (de 'gewone' maatschappij) en de onderwereld (criminelen) vervagen. Ondermijning heeft veel negatieve invloed op onze samenleving. De gevolgen hiervan zijn steeds meer merkbaar en steden, dorpen, wijken, ondernemers, inwoners en bezoekers hebben hier last van. Meer informatie over ondermijning staat op de website van de Rijksoverheid.
RIEC-samenwerkingsverband
Voor een goede aanpak van dit probleem, werken overheidsorganisaties zoals gemeenten en politie samen in Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC’s). Hier delen de organisaties informatie met elkaar. Dit gebeurt alleen wanneer het echt nodig is, op basis van duidelijke signalen dat er mogelijk ondermijnende criminaliteit plaatsvindt.
Op de website www.riec.nl kunt u meer informatie vinden.
Nieuwe wet
Overheidsorganisaties werken al jaren samen tegen criminaliteit. Eerst had elke organisatie zich te houden aan eigen wetten en regels, maar op 1 maart 2025 is er een nieuwe wet ingegaan.
De 'Wet Gegevensverwerking door Samenwerkingsverbanden' (WGS). Hierin staan regels voor het verwerken van persoonsgegevens die nu gelden voor alle organisaties binnen een RIEC-samenwerkingsverband.
In deze wet staat onder andere dat het RIEC alleen persoonsgegevens mag verwerken voor het tegengaan van georganiseerde criminaliteit, zoals drugscriminaliteit, mensenhandel, fraude en witwassen. Ook moet het RIEC altijd kijken of het verwerken van persoonsgegevens echt nodig is en of er geen andere mogelijkheid is om hetzelfde doel te bereiken.
Inzageverzoek
Als het RIEC-samenwerkingsverband persoonsgegevens van u verwerkt, heeft u bepaalde rechten. Als u hiervan gebruik wilt maken, dan kunt u een AVG-verzoek indienen. Voor overige vragen kunt u mailen naar contactpunt.rieczwb@breda.nl.
De reactietermijn is 1 maand en kan met 2 maanden verlengd worden.
Inzageverzoek zonder DigiD
U kunt ook schriftelijk een inzageverzoek doen (per brief of per e-mail). Hier moet het volgende in staan.
- naam en adres
- geboortedatum
- telefoonnummer
- e-mailadres
- welke gegevens u wilt inzien
Na de schriftelijke aanvraag krijgt u een uitnodiging om naar het stadskantoor te komen om uzelf te identificeren. Zonder identificatie kan uw verzoek niet in behandeling genomen worden.