Transparantieverklaring verwerking persoonsgegevens Jeugdhulp
Sinds 2015 is de gemeente Breda verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet.
In het kader van deze verantwoordelijkheid verwerkt de gemeente Breda persoonsgegevens van jeugdigen, ouder(s) en/of verzorger(s) en andere betrokkenen om onze wettelijke taken uit te voeren, zoals vastgelegd in de Jeugdwet. Dit gebeurt zorgvuldig, met respect voor privacy en volgens de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Wat is het doel?
De gemeente Breda, verwerkt persoonsgegevens van jeugdigen, ouder(s) en/of verzorger(s) en andere betrokkenen om de taken vanuit de Jeugdwet op een juiste manier uit te voeren. Het doel hiervan is het bieden van passende ondersteuning, zodat jeugdigen veilig en gezond kunnen opgroeien en ouders ondersteuning krijgen bij de opvoeding.
Om deze taak uit te kunnen voeren, hebben wij persoonsgegevens nodig van jeugdigen en hun ouder(s) en/of verzorger(s). Wij gebruiken persoonsgegevens voor de volgende doelen:
- Het in behandeling nemen en onderzoek doen naar uw aanvraag voor jeugdhulp.
- Het aanmaken van een dossier vanaf het moment dat jeugdigen, ouder(s) en/of verzorger(s) een hulpvraag stellen.
- Het opstellen van een gezinsplan.
- Het monitoren en evalueren van de voortgang van de geboden ondersteuning.
- Het voorkomen van onrechtmatige verstrekking Jeugdwet.
- Het voorkomen van dubbele inzet van jeugdhulp.
- Het inschakelen van jeugdhulp via zorgaanbieders die door de gemeente zijn gecontracteerd.
- Het kunnen betalen van de zorgaanbieders via een beveiligd platform.
- Het maken van verslagen voor het management zodat we onze diensten en beleid kunnen uitleggen en verbeteren.
- Het doen van een klanttevredenheidsonderzoek.
Daarnaast geldt voor de gemeente Breda een wettelijke verplichting om bepaalde persoonsgegevens vast te leggen en te bewaren. Dit is onder meer nodig voor verantwoording, toezicht of controles. Bij de verwerking van persoonsgegevens wordt altijd zorgvuldig omgegaan met privacy en gegevensbescherming. De verwerking vindt plaats volgens de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Welke persoonsgegevens van wie gebruikt de gemeente Breda hiervoor?
Afhankelijk van de situatie verwerkt de gemeente Breda de volgende categorieën van persoonsgegevens:
- Van jeugdigen: naam, geboortedatum en geboorteplaats, geslacht, adres en woonplaats, feitelijke verblijfplaats, telefoonnummer en/of e-mailadres, Burgerservicenummer; school of dagbesteding, gezinssamenstelling.
- Van ouders: naam, geboortedatum en geboorteplaats, geslacht, adres en woonplaats, feitelijke verblijfplaats, telefoonnummer en/of e-mailadres, Burgerservicenummer, gezag, gezinssamenstelling.
- Van overige betrokkenen (bijvoorbeeld (netwerk)pleegouders, sociaal netwerk): naam, geboortedatum en geboorteplaats, nationaliteit, geslacht, adres en woonplaats, feitelijke verblijfplaats, telefoonnummer en/of e-mailadres, Burgerservicenummer.
- Gezondheidsgegevens van jeugdigen, ouders en/of overige betrokkenen, voor zover relevant voor de jeugdhulp.
- Gegevens over de gezinssituatie en sociale omgeving.
- Ras, etniciteit of nationaliteit (alleen wanneer noodzakelijk).
- Religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen (alleen wanneer noodzakelijk).
- Gegevens over iemands seksuele geaardheid (alleen wanneer noodzakelijk).
- Verslagen van diagnostisch onderzoek, gevoerde gesprekken en evaluaties worden vastgelegd wanneer deze van belang zijn om te beoordelen of jeugdhulp nodig is en welke vorm van hulp het meest passend is.
- Van betrokkenen hulpverleners: organisatie, naam, e-mailadres en telefoonnummer.
- Informatie over toegekende jeugdhulp, zoals zorgcategorie, duur, omvang, datum in/ uit zorg, reden beëindiging zorg.
- Verwijzer (zoals, huisarts, school).
- Informatie over bezwaar en beroepsprocedures.
- Informatie over kinderbeschermingsmaatregelen.
- Meldingen bij Veilig Thuis.
- Gegevens omtrent strafrechtelijk verleden
Wat is de grondslag voor het gebruik van de persoonsgegevens?
De gemeente Breda gebruikt persoonsgegevens alleen als daar een grondslag voor is. Dat betekent dat wij hiervoor een goede reden hebben. De gemeente heeft op basis van de wet de taak om jeugdhulp te regelen als dat nodig is. Dit kan door te verwijzen, advies te geven en beslissingen te nemen over het inzetten van jeugdhulp. Voor de betaling van de jeugdhulp verwerkt de gemeente persoonsgegevens via de zorgaanbieder. Dit gaat over de verwijzing, het soort hulp (bijvoorbeeld behandeling, dagbesteding, begeleiding), de omvang en de persoon die de jeugdhulp krijgt. Deze wettelijke taak volgt uit de artikel 7.4, Jeugdwet.
Hierdoor mogen we volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) persoonsgegevens verwerken.
De volgende grondslagen zijn hierop van toepassing
- Het vervullen van een taak van algemeen belang of in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag, artikel 6 lid 1 sub e AVG.
Wie ontvangt de persoonsgegevens?
De gemeente Breda mag alleen persoonsgegevens verwerken en delen als de Jeugdwet dat toestaat. Zonder deze wettelijke grondslag kan de gemeente alleen met toestemming van kind en/of de ouder(s) informatie delen. Voor kinderen tot 12 jaar bepalen ouders welke gegevens gedeeld worden. Voor kinderen tussen 12 en 16 jaar bepalen het kind en de ouders samen welke gegevens gedeeld mogen worden. Jongeren boven de 16 jaar mogen zelf beslissen welke gegevens gedeeld worden. De gemeente Breda deelt alleen persoonsgegevens met derden als dit noodzakelijk is voor goede jeugdhulp of als wij daartoe wettelijk verplicht zijn. Denk hierbij aan samenwerking voor onderzoek, het opstellen van een ondersteuningsplan, het organiseren van passende hulp of het uitvoeren van toezicht en bescherming.
Dit kunnen zijn:
- Jeugd Advies Team: ter consultatie over in te zetten jeugdhulp.
- eugdhulpaanbieders: voor overdracht, monitoring en eventuele sturing op de jeugdhulp die geboden wordt.
- Onderwijsinstellingen en Regionaal Bureau Leren (RBL, leerplichtambtenaren): de gemeente wisselt persoonsgegevens uit met school of leerplichtambtenaar, zodat zij de jeugdige beter kunnen begeleiden als er zorgen zijn over de jeugdige.
- Veilig Thuis: De gemeente mag zonder toestemming persoonsgegevens delen met Veilig Thuis als dat nodig is voor hun taken; dit mag met doorbreking van het beroepsgeheim bij (vermoedens van) huiselijk geweld, kindermishandeling of zorgen over de fysieke en/of de mentale gezondheid van één van de gezinsleden.
- Gecertificeerde Instelling (GI): de gemeente mag persoonsgegevens uit het gezinsplan delen met de gecertificeerde instelling als dat nodig is voor haar taken, zoals het uitvoeren van kinderbeschermingsmaatregelen zoals ondertoezichtstelling of jeugdreclassering.
- De Raad voor de Kinderbescherming: de gemeente mag zonder toestemming persoonsgegevens delen met de Raad voor de Kinderbescherming als dit nodig is voor haar wettelijke taken; de Raad doet onderzoek bij zorgen over veiligheid, opvoeding, gezag, omgang of in strafzaken.
- Regio West-Brabant Oost: voor het verwerken van de facturen aan de zorgaanbieders.
- Afdeling WMO en Participatie van de gemeente Breda: de gemeente deelt noodzakelijke persoonsgegevens met de afdelingen Wmo en Participatie om samen een samenhangende ondersteuning en participatie van jeugdigen en hun gezinnen te waarborgen.
- JPH Consult: voor het doen van onderzoek voor een aanvraag informeel PGB.
• Huisartsen/ Medisch specialisten: bij verwijzing naar jeugdhulp door een arts of gecertificeerde instelling vraagt de aanbieder toestemming aan de gemeente, die daarvoor de noodzakelijke persoonsgegevens verwerkt in een Toewijzingsbericht. - Crisis Interventie Team (CIT): bij acute zorgen over de veiligheid van een jeugdige kan de gemeente contact opnemen met het Crisis Interventie Team.
- Justitiepartners: de gemeente heeft contact met justitiepartners om samen te werken bij de aanpak van jeugdige delinquentie, het beschermen van de veiligheid van jeugdigen en het waarborgen van passende jeugdhulp in strafrechtelijke situaties.
- Sociale verzekeringsbank (in het kader van Persoonsgebonden Budget): de gemeente deelt noodzakelijke persoonsgegevens met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) voor de uitbetaling van het persoonsgebonden budget (pgb) in het kader van jeugdhulp.
- Regionaal Expert Team (RET) : de gemeente kan bij complexe hulpvragen of vastgelopen jeugdhulp noodzakelijke persoonsgegevens delen met het Regionaal Expertiseteam Jeugd om passende ondersteuning voor de jeugdige te organiseren.
Bewaartermijnen
De gemeente bewaart persoonsgegevens die worden verwerkt in het kader van jeugdhulp gedurende een bepaalde periode, zoals vastgelegd in wet- en regelgeving.
Op grond van artikel 7.3.8, lid 3 van de Jeugdwet dient de gemeente Breda het dossier van een jeugdige minimaal twintig (20) jaar te bewaren , gerekend vanaf de datum van de laatste wijziging in het dossier.
Meer informatie
Voor meer informatie, bijvoorbeeld over uw rechten ten aanzien van uw persoonsgegevens of over hoe u de Functionaris voor de Gegevensbescherming kunt bereiken, kunt u terecht op de algemene privacyverklaring van de Gemeente Breda.