Privacyverklaring Toezicht en Handhaving

Binnen de Gemeente Breda werken buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s). Deze boa’s zien erop toe dat de regels uit bijvoorbeeld de plaatselijke verordening worden nageleefd. Zo dragen zij bij aan de leefbaarheid en veiligheid in de wijken en het buitengebied. Als een burger een overtreding begaat dan kan hij/zij een boete krijgen of bijvoorbeeld een gebiedsverbod. Grofweg heeft een boa twee werkgebieden: hij/zij is toezichthouder of handhaver/opsporingsambtenaar. Als de boa werkt als (bestuurlijk) toezichthouder geldt de AVG en als handhaver/opsporingsambtenaar geldt de Wpg (Wet politiegegevens). De Wpg stelt net als de AVG eisen aan de verwerking van persoonsgegevens. Als de boa een overtreding vaststelt, wordt een registratie aangemaakt. De boa’s voeren uw persoonsgegevens in, in de applicatie CityControl van leverancier Sigmax B.V.

Hier leest u hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

Wat is het doel?

De boa’s van de gemeente verwerken de persoonsgegevens in het kader het toezicht of de handhaving van de veiligheid en leefbaarheid. Hiervoor verwerkt de boa persoonsgegevens voor verschillende doelen. Denk hierbij aan:

  • Het opmaken van een proces-verbaal wanneer u een strafbaar feit pleegt.
  • Voor het opleggen van een bestuurlijke maatregel bij overtreding van een wettelijk voorschrift (bijvoorbeeld een last onder bestuursdwang of bestuurlijke boete).
  • Een doorverwijzing naar HALT.
  • Het onderzoek naar en opsporen van verdachten van strafbare feiten.

Welke persoonsgegevens gebruikt de gemeente hiervoor?

De volgende persoonsgegevens (kunnen) worden gebruikt:

  •  BSN
  • NAW- en contactgegevens
  • geboortedatum
  • geboorteplaats
  • beeldmateriaal
  • naam en functie medewerker
  • locatiegegevens
  • strafbare feiten
  • kentekengegevens
  • telefoonnummer
  • antecedenten
  • geslacht
  • nationaliteit
  • de reden dat u staande bent gehouden (wanneer hiervan sprake is)

Wat is de grondslag voor het gebruik van de persoonsgegevens?

De Gemeente Breda kan persoonsgegevens niet zomaar verwerken: de gemeente moet een opdracht in een wet hebben. Dit noemen we een verwerkingsgrondslag. De reden waarom de boa’s persoonsgegevens onder de AVG of Wpg verwerken, is het uitvoeren van een wettelijke taak. 
De boa’s volgen hierbij: 

  • het Wetboek van Strafvordering
  • de Wet politiegegevens (WPG)
  • het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar
  • domeinlijst buitengewoon opsporingsambtenaar
  • de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 
  • besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent toezichthouders en opsporingsambtenaren (Aanwijzingsbesluit toezichthouders en opsporingsambtenaren Afdeling Veiligheid en Leefomgeving)
  • besluit bestuurlijke boete
  • artikel 172 en 174 Gemeentewet (dit valt onder de AVG)
  • de Algemene Subsidie verordening (ASV)
  • en andere verordeningen, zoals de evenementenverordening

Wie ontvangt de persoonsgegevens?

De Gemeente Breda deelt, indien noodzakelijk, persoonsgegevens met de volgende instanties: 

  • de politie Zeeland-West-Brabant
  • het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
  • Zorg en veiligheidshuis West-Brabant
  • het Openbaar Ministerie (OM)
  • het Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC)
  • Cannock Chase (voor het versturen van de bestuurlijke boete)
  • eigenaren en/of gebruikers van woningen en panden
  • Stichting jongerenwerk
  • HALt

Het delen met deze instanties wordt alleen gedaan als dit het uitvoeren van de (politie)taak bevordert. Hierbij moet u denken aan het bespreken van casussen en handhavingsknelpunten, het geven van informatie voor bezwaar en beroepszaken, het uitschrijven van boetes of voor het inzetten van zorgtrajecten.

Hoe lang worden persoonsgegevens bewaard?

Volgens de AVG

De persoonsgegevens mogen wij als Gemeente Breda niet langer dan dat dat nodig is bewaren. In de applicatie bewaren wij de gegevens maximaal 10 jaar. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om waarschuwingen en waarnemingen. Daarna verwijderen onze systemen deze automatisch. Niet alle gegevens worden 10 jaar bewaard. Gebiedsverboden worden maximaal 5 jaar bewaard en de bestuurlijke boetes worden maximaal 7 jaar bewaard. Nadat de gegevens automatisch verwijderd worden, zullen deze niet bewaard worden.

Volgens de Wpg

De verzamelde gegevens mogen wij als Gemeente Breda tot 1 jaar na de 1e verwerking verwerken voor het uitvoeren van de dagelijkse politietaken. Na het eerste jaar, worden gegevens achter een schot geplaatst en zijn gegevens alleen nog terug te vinden door gericht te zoeken op naam. Daarna verwijderen onze systemen deze automatisch. De verwijderde politiegegevens bewaren wij dan nog 5 jaar voor:

  • afhandeling van klachten
  • verantwoording van verrichtingen (handelingen) en
  • bijzondere gevallen en na opdracht van het bevoegd gezag voor het hernieuwd verwerken van de gegevens.
  • juridische procedures 
  • op verzoek van het CVOM (Centrale Verwerking Openbaar Ministerie)

Na afloop van deze termijn worden gegevens permanent vernietigd.

Meer informatie

Voor meer informatie, bijvoorbeeld over uw rechten ten aanzien van uw persoonsgegevens of over hoe u de Functionaris voor de Gegevensbescherming kunt bereiken, kunt u terecht op de algemene privacyverklaring van de Gemeente Breda.