Privacyverklaring Doorbraakmethode

Verwerking persoonsgegevens in het kader van de Doorbraakmethode

De gemeente vindt het belangrijk dat iedere inwoner van Breda wordt geholpen op de juiste manier. Vaak is snel duidelijk, welke hulp de gemeente kan bieden. Of wie de gemeente kan vragen om te helpen.

Bij huishoudens, die veel verschillende problemen hebben, is dat anders. Het kan dan moeilijk zijn te bepalen wat er nodig is om te helpen en goede ondersteuning te geven. Soms is daar maatwerk bij nodig. De Gemeente Breda en haar deskundige collega’s maken in dat geval gebruik van de Doorbraakmethode.

Wat is de Doorbraakmethode?

De Doorbraakmethode is een makkelijke manier, die bijdraagt om maatwerk te leveren, waar goed over is nagedacht. Juist voor de huishoudens, die verschillende problemen hebben. Bij de Doorbraakmethode worden afwegingen, zaken waar rekening mee moet worden gehouden, en de uitkomsten vastgelegd in een zogenaamd doorbraakplan.

Wat is een Doorbraakplan?

Het doorbraakplan laat zien hoe het optimale maatwerk eruitziet voor zo’n huishouden. In het plan staat precies, wat nodig is en waarom het nodig is. Het gaat uit van doelen en wensen van het huishouden zelf. Het plan bevat een juridische en financiële onderbouwing. En het besteedt aandacht aan de kwaliteit van leven van het huishouden. Een optimaal plan biedt het beste voor het huishouden zelf.  En is rechtvaardig voor alle inwoners van de gemeente.

Welke persoonsgegevens heeft de gemeente daarbij nodig?

Om dit maatwerk te kunnen bieden, verzamelt en gebruikt de gemeente persoonsgegevens van inwoners uit Breda, die ondersteuning vragen van de gemeente, maar nog niet (goed) geholpen zijn.

Wij gebruiken verschillende categorieën persoonsgegevens van deze groep inwoners:

  • geslacht
  • leeftijd
  • soort inkomstenbron(nen)
  • beroep
  • werkverleden
  • schulden
  • gegevens kinderen (aantal, leeftijd, eventuele belemmeringen)
  • probleemomschrijving bij aanmelding
  • gegevens over de stand van zaken over onderhavige gemeentelijke processen (zoals schuldhulpverlening)
  • in een enkel geval strafrechtelijke gegevens, indien nodig voor het bieden van het maatwerk, bijvoorbeeld indien detentie hulp door de gemeente lastig maakt
  • in een enkel geval gezondheidsgegevens, indien nodig voor het bieden van het maatwerk, bijvoorbeeld indien gezondheid hulp door de gemeente lastig maakt

Waarvoor gebruikt de gemeente de persoonsgegevens?

De persoonsgegevens helpen bij het beoordelen en vaststellen van het maatwerk. De gemeente Breda gebruikt de persoonsgegevens ook voor:

  • Het opstellen van een plan van aanpak.
  • Het bijhouden van de lopende zaken en de stand van zaken.
  • Het verrichten van onderzoek naar de positie van de persoon die hulp vraagt.
  • Het verrichten van onderzoek om processen en procedures van de gemeente Breda beter op elkaar aan te laten sluiten om de inwoners van Breda beter te helpen.
  • Het maken van overzichten, waarmee we onze hulp kunnen verbeteren en de verantwoording van ons beleid.

Grondslag voor het gebruik van persoonsgegevens

Wij gebruiken persoonsgegevens alleen als daar een noodzaak, een grondslag voor is.

De gemeente heeft op basis van de wet verschillende taken om inwoners te ondersteunen, bijvoorbeeld het bieden van begeleiding richting participatie en richting betaald werk, het verstrekken van bijstandsuitkeringen en armoedevoorzieningen, het bieden van schuldhulpverlening en het mogelijk maken van maatschappelijke ondersteuning en (jeugd)hulpverlening. Soms slagen we er niet in om de inwoners van Breda de juiste ondersteuning te bieden vanuit de verschillende onderdelen. De gemeente kan dan mogelijk maatwerk bieden en zorgen dat de juiste hulp op gang wordt gebracht.

Wilt u weten in welke wet deze overheidstaak staat? Kijk dan bij ‘wet m.b.t. overheidstaak’.

Wet m.b.t. overheidstaak

  • artikel 6 lid 1 sub e Algemene Verordening Gegevensbescherming
  • artikel 30 lid 1 sub b Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming
  • artikel 7, 9, 13 en 53a Participatiewet
  • artikel 2.1.1., 5.1.1 en 5.3.4 lid 1 Wet maatschappelijke ondersteuning
  • artikel 2.3 en 7.4.0 en 8.1.1 Jeugdwet
  • artikel 3 Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Wie ontvangt de persoonsgegevens?

Als dit nodig is voor de hiervoor omschreven doeleinden, deelt de gemeente de persoonsgegevens met anderen met wie ze samenwerkt, binnen en buiten de gemeente. Zo kan de gemeente de persoonsgegevens delen met instanties, die hulp verlenen. Dan wordt eerst overlegd met de inwoner. Zo kan de gemeente de inwoner helpen met een integrale en goed gecoördineerde dienstverlening, hulp. Ook delen wij persoonsgegevens met mensen, die namens de gemeente werken.

Persoonsgegevens blijven altijd binnen de Europese Economische Ruimte en worden niet doorgegeven aan andere landen.

Hoe lang worden persoonsgegevens bewaard?

De persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig voor de omschreven doeleinden. Dat is niet zo, als een wet van ons vraagt om gegevens voor een langere periode te bewaren. De selectielijst van de archiefwet eist, dat de gemeente voor een bepaalde periode gegevens bewaart. Zo moet de gemeente de gegevens van de inwoner die hulp heeft gevraagd, 15 jaar bewaren nadat de dienstverlening, de hulp, is gestopt. Als de dienstverlening wordt afgebroken of om andere reden niet is gegeven, bewaart de gemeente uw gegevens 1 jaar. Na doorverwijzing naar de juiste afdeling gelden de bewaartermijnen, die van toepassing zijn bij de uitvoering van de gemeentelijke taken.

23 februari 2022

Meer informatie

Voor meer informatie, bijvoorbeeld over uw rechten ten aanzien van uw persoonsgegevens of over hoe u de Functionaris voor de Gegevensbescherming kunt bereiken, kunt u terecht op de algemene privacyverklaring van de Gemeente Breda.