Privacyverklaring Crisisinterventieteam WBO

Verwerking van persoonsgegevens door het Crisisinterventieteam WBO

Soms ontstaat voor een jeugdige een dusdanige onveilige situatie dat acuut geacteerd moet worden. Om te zorgen dat de veiligheid geborgd of hersteld wordt hebben 5 gemeenten in de jeugdhulpregio West Brabant Oost gezamenlijk een crisisinterventieteam (CIT) ingericht. Het CIT staat 24/7 paraat om crisissen te de-escaleren en voor stabiliteit en rust te zorgen.

Als het CIT een crisismelding ontvangt gaat een medewerker waar mogelijk samen met de betreffende jeugdige en zijn of haar ouders werken aan een oplossing om op zo kort mogelijke termijn de onveilige situatie om te buigen tot een veilige. Het crisisinterventieteam werkt met jeugdigen en haar ouders op vrijwillige basis. Als de situatie weer veilig is en indien nodig aanvullende hulp is ingezet beëindigt het CIT haar dienstverlening en draagt de situatie over aan het jeugdteam van de gemeenten waar de jeugdige woont.

Doel verwerking persoonsgegevens

De Gemeente Breda heeft de volgende doeleinden voor het verwerken van persoonsgegevens in het kader van crisisinterventies:

  • De verwerkingen hebben als hoofddoel de verlening van jeugdzorg, meer specifiek; crisisinterventie in het vrijwillig kader. Een goede dossiervoering en verslaglegging is daarbij essentieel, onder meer ten behoeve effectieve ondersteuning en transparantie richting de betrokkenen. Daarnaast zorgt registratie ervoor dat naderhand mogelijke bezwaren getoetst kunnen worden. In de keten van hulpverlening zorgt verslaglegging ervoor dat stappen niet steeds opnieuw gezet hoeven te worden. 
  • Het verlenen van diensten aan Veilig Thuis, t.w. uitrukfunctie en risico-inschattingen en het geven van advies aan zorgprofessionals.
  • Tenslotte worden voor beleid en sturing persoonsgegevens verwerkt.

Welke persoonsgegevens van wie gebruikt de gemeente hiervoor?

Om de veiligheid van jeugdigen te borgen verzamelt en gebuikt de gemeente de persoonsgegevens van inwoners uit Altena, Breda, Drimmelen, Geertruidenberg en Oosterhout.
De volgende persoonsgegevens van jeugdige kunnen verwerkt worden:

Algemene gegevens jeugdige NAW

  • geboortedatum
  • BSN
  • adres
  • geslacht
  • telefoonnummer
  • naam school (voor zover identificerend)
  • reden aanmelding

Situatiegegevens

  • lichamelijke agressie
  • verbale agressie
  • huiselijk geweld
  • seksueel misbruik
  • verwaarlozing
  • verslavingsproblematiek
  • problematiek op het gebied van gezondheid
  • dagelijkse routine aanwezig

Gegevens spoedhulp

  • ambulant, verblijf, crisis pleegzorg
  • aanvraagdatum spoedhulp
  • startdatum
  • einddatum
  • locatie geheim ja/nee?
  • doelen voor spoedhulp

Veiligheidsplan

  • feitelijk gevaar
  • dreigend gevaar
  • complicerende factoren (bv. problemen op andere leefgebieden als wonen, werk relaties, maatschappelijk integratie, financiën enz)
  • bestaande krachten
  • wat is er nu al aan veiligheid
  • doelen van het gezin
  • doelen van de aanmelder
  • direct noodzakelijk
  • waar zijn we op een schaal van 0 tot 10?

Toestemming aanwezig (indien jeugdige >12 jaar)

  • vrijwillige hulpverlening
  • vrijwillige uithuisplaatsing
  • vrijwillige gesloten plaatsing

De volgende persoonsgegevens van de gezaghebbende kunnen verwerkt worden:

Algemene gegevens gezaghebbende

  • relatie tot jeugdige
  • NAW
  • geboortedatum
  • e-mailadres
  • telefoonnummer
  • mate van gezag

Wens i.r.t. hulpverlening (voor zover identificerend)

  • toestemming aanwezig (indien jeugdige <16 jaar)
  • vrijwillige hulpverlening
  • vrijwillige uithuisplaatsing
  • vrijwillige gesloten plaatsing

Grondslag gebruik persoonsgegevens

Wij gebruiken persoonsgegevens alleen als daar een noodzaak en een grondslag voor is. Het verwerken van persoonsgegevens is noodzakelijk voor de uitvoering van de gewenste crisisinterventies. Wanneer betrokkene de gegevens niet verstrekt, kan het CIT hun werkzaamheden niet uitvoeren. De gemeente verwerkt deze persoonsgegevens op basis van de uitvoering van een taak van algemeen belang (artikel 6, eerste lid, sub e AVG). Voor de verwerking van de persoonsgegevens van de jeugdige of zijn ouders door het CIT biedt de Jeugdwet een wettelijke grondslag.

Wilt u weten in welke wet deze overheidstaak staat? Kijk dan bij ‘wet m.b.t. overheidstaak’.

Wet m.b.t. overheidstaak

  • artikel 6 lid 1 sub e Algemene Verordening Gegevensbescherming
  • artikel 30 lid 1 sub b Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming
  • artikel 2.3 en 7.4.0 en 8.1.1 Jeugdwet

Ontvangers persoonsgegevens

Indien met toestemming voor vrijwillige hulpverlening door het CIT geeft, is het CIT bevoegd om gegevens met de toegewezen lokale toegangsmedewerker te delen. Toestemming is hierin geen vereiste, gezien de CIT medewerker en lokale toegangsmedewerker deel uitmaken van hetzelfde jeugdhulpteam (artikel 7.3.11 lid 2 sub a Jw).

Ten behoeve van de juiste hulpverlening kan het CIT ook persoonsgegevens overdragen aan Veilig Thuis, de Raad voor de Kinderbescherming, jeugdhulpaanbieders en Jeugdzorgplus instellingen. Het CIT zal de betrokken jeugdige en zijn/haar gezaghebbende hier altijd over informeren. Indien ouders toestemming geven voor de interventie, worden persoonsgegevens gedeeld. Zo niet, geldt het proces binnen het gedwongen kader.

Bewaartermijnen

Op grond van artikel 7.3.8 lid 3 Jeugdwet geldt een bewaartermijn van twintig jaar, wanneer een dossier met betrekking tot de verlening van jeugdhulp is ingericht.

In het geval van een zgn. ‘uitruk zonder verdere inzet van jeugdhulp’ is geen dossierplicht ontstaan. In verband met eventuele klachten tegen de interventie geldt een bewaartermijn van 1,5 jaar na sluiting dossier of zoveel langer als uit de zorg van een goed jeugdhulpverlener voortvloeit.

In het geval van advisering aan een jeugdzorgprofessional dienen zijn/ haar persoonsgegevens zo lang bewaard te worden als noodzakelijk is voor de adviseringstaak bewaard.

29 juni 2022

Meer informatie

Voor meer informatie, bijvoorbeeld over uw rechten ten aanzien van uw persoonsgegevens of over hoe u de Functionaris voor de Gegevensbescherming kunt bereiken, kunt u terecht op de algemene privacyverklaring van de Gemeente Breda.