Privacyverklaring Bijstandsuitkering en bijzondere bijstand

Verwerking van persoonsgegevens in het kader van bijstandsuitkering en bijzondere bijstand

Als u te weinig geld heeft om rond te komen en u kunt zelf niet genoeg verdienen, dan heeft u mogelijk recht op bijstand en kunt u een bijstandsuitkering aanvragen. Dat kan bijvoorbeeld als u geen recht hebt op een andere uitkering of als u ook met die andere uitkering nog steeds onder het bijstandsniveau zit. Daarnaast kunt u door bijzondere omstandigheden kosten maken die u zelf niet kunt betalen. Onder bepaalde voorwaarden kunt u dan individuele bijzondere bijstand krijgen.

Om het proces rondom het verlenen van bijstand en bijzondere bijstand mogelijk te maken, verwerkt de Gemeente Breda persoonsgegevens.

Wat is het doel?

Persoonsgegevens van bijstandsgerechtigden worden door de gemeente Breda voor verschillende doeleinden verwerkt. Hier wordt beschreven welke doeleinden dit zijn:

  • Het beoordelen en vaststellen van het recht op bijstand en bijzondere bijstand en het vaststellen van de hoogte van bijstand.
  • Het onderzoeken van uw financiële situatie, op welke regelingen/vergoedingen u (mogelijk) recht heeft en hoeveel u te besteden heeft.
  • Het versturen van brieven, zoals een aanvraagformulier en een beschikking.
  • Het verwerken van wijzigingen in de gegevens die van invloed zijn op het recht op verstrekking van levensonderhoud of bijzondere bijstand en op de hoogte daarvan.
  • Het verkrijgen van sturings- en managementinformatie voor rapportages ter verbetering van de diensten en beleid. Tevens wordt er statistisch onderzoek uitgevoerd. 
  • Het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek.

Wat is de grondslag voor het gebruik van de persoonsgegevens?

De grondslag voor de verwerkingen is een publieke taak van de gemeente. De gemeente heeft op basis van de Participatiewet de taak om bijstand te bieden aan burgers van Breda die niet over de middelen beschikken om in de noodzakelijke kosten van levensonderhoud te voorzien. Verder heeft de Gemeente Breda op basis van de Participatiewet een taak om bijzondere bijstand te bieden aan burgers van Breda die niet genoeg geld hebben om rond te komen.

Wilt u weten in welke wet deze overheidstaak staat? Kijk dan bij ‘wet m.b.t. overheidstaak’.

Wet m.b.t. overheidstaak

  • artikel 6 lid 1 sub e Algemene Verordening Gegevensbescherming
  • artikel 7, 53a en 67 Participatiewet
  • artikel 35 en 36 Participatiewet en Verordening Individuele Inkomenstoeslag Participatiewet Breda (bijzondere bijstand)
  • artikel 62 Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet Suwi)

Welke persoonsgegevens van wie gebruikt de gemeente hiervoor?

Van burgers die een aanvraag tot levensonderhoud of bijzondere bijstand doen, worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:

  • NAW-gegevens
  • geboortedatum
  • geslacht
  • BSN
  • cliëntnummer
  • documentnummer ID-bewijs
  • burgerlijke staat
  • nationaliteit
  • verblijfstitel
  • inschrijfgegevens gemeente
  • contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres)
  • gezinssamenstelling
  • leefvorm
  • woon- en huurgegevens
  • gegevens over partner van aanvrager. Bij het voeren van een gezamenlijke huishouding zijn dat alle persoonsgegevens over deze partner die ook aan u worden gevraagd (zie hierboven). In geval van een scheiding is dat in ieder geval NAW- gegevens, geboortedatum, BSN, scheidingsakte en alimentatiegegevens
  • financiële gegevens, zoals inkomen, schulden, vermogen, pensioen, bank-/betaalgegevens, bankafschriften, studiefinanciering, andere uitkeringen
  • gegevens over opleiding
  • gegevens over arbeidsverleden
  • gegevens over belastbaarheid (voor werk)
  • stafrechtelijke gegevens indien noodzakelijk voor uitkering van de bijstand (detentie ja/nee)
  • gegevens over kind(eren) van aanvrager. Dit zijn in ieder geval NAW-gegevens, geboortedatum, BSN en financiële gegevens zoals spaarrekeningen en studiefinanciering
  • gegevens over ouders van aanvrager. Bij de aanvraag van kind: uitkeringen en uitkeringen voor personen tussen de 18 en 21 jaar zijn dit in ieder geval NAW-gegevens, geboortedatum, BSN en verklaring van verstoorde relatie of gebrek aan draagkracht waardoor ouders niet kunnen voorzien in levensonderhoud
  • gegevens over medebewoners. Dit zijn in ieder geval NAW-gegevens, geboortedatum, BSN, wel of geen studiefinanciering en wel of geen commerciële huurdersrelatie

Wie ontvangt de persoonsgegevens?

Voor bepaalde doeleinden kunnen persoonsgegevens gedeeld worden met verschillende partijen, zoals:

  • om het recht op een uitkering en de hoogte daarvan te bepalen, worden persoonsgegevens ontvangen en/of gedeeld (via Suwinet) met onder andere UWV, Belastingdienst en werkgevers
  • uitkeringsgerechtigden kunnen als kandidaat voor werk voorgesteld worden aan werkgevers. In dat geval wordt het cv gedeeld
  • indien een burger een uitkering aanvraagt terwijl deze burger niet woont in de gemeente Breda, dan kan de gemeente Breda de aanvraag doorsturen naar de juiste gemeente
  • persoonsgegevens kunnen gedeeld worden met re-integratiebedrijven om uitkeringsgerechtigden te helpen een baan te krijgen
  • persoonsgegevens kunnen gedeeld worden met het Inlichtingenbureau. Het Inlichtingenbureau ondersteunt de gemeente Breda bij de beoordeling van de aanvraag voor bijstand
  • aan het CBS worden gegevens doorgegeven voor statistisch onderzoek

Hoe lang worden persoonsgegevens bewaard?

De gemeente Breda bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk. De gemeente Breda bewaart uw persoonsgegevens tot 10 jaar na beëindiging van uw bijstandsuitkering of bijzondere bijstand. Als de bijstand aan u wordt geweigerd, bewaart de gemeente Breda uw persoonsgegevens 5 jaar. Bij een afgebroken aanvraag tot bijstand is deze termijn 1 jaar.

Wat is de bron van de gegevens?

De persoonsgegevens zijn afkomstig van de aanvrager zelf. Persoonsgegevens van een aanvrager worden geraadpleegd in de Basisregistratie Personen en Suwinet. Daarnaast kan de gemeente Breda bij verschillende instanties gegevens opvragen, zoals de werkgever van de aanvrager van bijstand, UWV, Belastingdienst, andere gemeenten, het CAK en pensioenfondsen. Dit kan op basis van artikel 63 en 64 Participatiewet.

19 juli 2022

Meer informatie

Voor meer informatie, bijvoorbeeld over uw rechten ten aanzien van uw persoonsgegevens of over hoe u de Functionaris voor de Gegevensbescherming kunt bereiken, kunt u terecht op de algemene privacyverklaring van de Gemeente Breda.