Privacyverklaring Bibob

 

De Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (hierna: Wet Bibob) geeft de gemeente de mogelijkheid om zich te beschermen tegen het onbewust faciliteren van criminele activiteiten. De Gemeente Breda heeft de bevoegdheid om zelf een Bibob-onderzoek uit te voeren of om het Landelijk Bureau Bibob te vragen om een advies. De bevoegdheid van de gemeente om zelf onderzoek te doen naar de betrokkene en zijn/haar zakelijke relaties is omvangrijk en het onderzoek kan daardoor diepgaand zijn en veel impact hebben op de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen. Daarom rust er een zware geheimhoudingsverplichting op de persoonsgegevens die door de gemeente worden verwerkt in het Bibob-onderzoek.
De Gemeente Breda verzamelt en gebruikt verschillende categorieën persoonsgegevens van mensen die betrokken zijn in een Bibob-onderzoek. Deze en overige relevante informatie wordt hieronder weergegeven.

Wat is het doel?

De persoonsgegevens worden verwerkt in het kader van het Bibob-onderzoek bij 

  • het verlenen van vergunningen en ontheffingen
  • het verstrekken van subsidies
  • het gunnen van aanbestede en niet-aanbestede overheidsopdrachten en 
  • het aangaan van vastgoedtransacties

Het doel van deze verwerkingen is het bevorderen en borgen van de integriteit van de overheidssector.

Welke persoonsgegevens van wie gebruikt de gemeente hiervoor?

De volgende persoonsgegevens van de betrokkene en zijn zakelijke relaties kunnen verwerkt worden:

  • NAW-gegevens
  • geboortedatum
  • geboorteplaats
  • BSN
  • burgerlijke staat
  • kopie ID bewijs
  • verblijfstitel
  • contactgegevens
  • financiële gegevens 
  • partnergegevens
  • strafrechtelijke gegevens
  • politiegegevens
  • RDW-gegevens
  • belastinggegevens
  • MMA-meldingen (geen gegevens van melder)
  • gegevens uit het Handelsregister
  • bestuursrechtelijke informatie
  • gegevens uit het centraal insolventieregister en curatele- en bewindregister
  • gegevens uit het Huwelijksgoederenregister
  • informatie uit het Kadaster
  • FIU-gegevens
  • IND-gegevens
  • informatie uit het Bibob-register
  • informatie uit openbare bronnen

Wat is de grondslag voor het gebruik van de persoonsgegevens?

De gemeente verwerkt deze persoonsgegevens op basis van de uitvoering van een taak van algemeen belang (artikel 6, eerste lid, sub e AVG). Voor de verwerking van de persoonsgegevens van de betrokkene en zijn zakelijke relaties biedt de Wet Bibob een wettelijke grondslag. Het is onderdeel van de overheidstaak om politiek en bestuurlijk verantwoording af te leggen. Die verantwoording betreft het zorgvuldig nemen van overheidsbesluiten en besteden van overheidsgelden. Het beschermen van de integriteit van de overheid is een overheidstaak.

Wie ontvangt de persoonsgegevens?

De volgende partijen kunnen persoonsgegevens ontvangen van de Gemeente Breda:

  • Politie, Justitie, OM, Belastingdienst, KvK en Kadaster. Deze partijen ontvangen enkel die persoonsgegevens die nodig zijn ter identificatie van de partijen waarover informatie wordt opgevraagd.
  • RIEC en LBB. Deze partijen kunnen het volledige dossier ontvangen.
  • De partijen genoemd in artikel 28, tweede en derde lid van de Wet Bibob, uitsluitend in de situaties zoals en voor zover genoemd in artikel 28, tweede en derde lid van de Wet Bibob.

Hoe lang worden persoonsgegevens bewaard?

De gegevens verkregen ten behoeve van het Bibob-onderzoek worden gedurende 5 jaar na definitief worden van het besluit bewaard en kunnen gedurende vijf jaar gebruikt worden in verband met een andere beslissing.
 

Meer informatie

Voor meer informatie, bijvoorbeeld over uw rechten ten aanzien van uw persoonsgegevens of over hoe u de Functionaris voor de Gegevensbescherming kunt bereiken, kunt u terecht op de algemene privacyverklaring van de Gemeente Breda.