Privacyverklaring Adresonderzoek

De gemeente Breda houdt persoonsgegevens van burgers bij in de Basisregistratie Personen (BRP). Elke gemeente is hiertoe verplicht op grond van de Wet Basisregistratie Personen.

In de BRP zijn ook adresgegevens opgenomen. Het kan zijn dat de gemeente twijfelt aan de juistheid en volledigheid van adresgegevens. Er kan dan een adresonderzoek worden gestart. Dit kan bijvoorbeeld naar aanleiding van een melding zijn.

Als er een adresonderzoek wordt gestart zal de gemeente u eerst zelf proberen te benaderen. Dit gebeurt vaak per e-mail of per post. Soms kan het adresonderzoek al snel worden afgesloten, bijvoorbeeld als er wordt vergeten om een verhuizing door te geven. In een aantal gevallen twijfelt de gemeente nog steeds aan uw adresgegevens en wordt het onderzoek uitgebreid. De gemeente Breda kiest steeds voor de best passende en minst ingrijpende wijze.

Het onderzoek kan bestaan uit het contact opnemen met u via sociale media. Ook kan de gemeente contact opnemen met ziektekostenverzekeraars, woningcorporaties, uitkeringsinstanties, de Sociale Verzekeringsbank, politie of familieleden. Daarnaast is het mogelijk dat de gemeente u om aanvullende stukken vraagt of op huisbezoek komt. Als de gemeente genoeg informatie heeft om te beoordelen dat de adresinschrijving niet meer correct is, wordt het adres in de BRP aangepast.

Gedurende dit proces worden er persoonsgegevens verwerkt. In deze privacyverklaring wordt onder andere toegelicht wat er met welke persoonsgegevens wordt gedaan en waarom.

Wat is het doel?

De gemeente Breda verwerkt in het kader van het doen van een adresonderzoek persoonsgegevens om haar wettelijke taak goed uit te voeren, namelijk het registreren van de juiste en volledige adresgegevens van haar burgers in de BRP. Het is belangrijk dat de adresgegevens in de BRP kloppend zijn, want veel andere organisaties gebruiken deze gegevens ook voor het uitvoeren van hun taak. Denk hierbij aan het CBS, de GGD, ziekenhuizen, de politie, zorgverzekeraars en de Belastingdienst.

Welke persoonsgegevens van wie gebruikt de gemeente hiervoor?

De volgende persoonsgegevens van de persoon naar wie een adresonderzoek verrichten kunnen worden verwerkt:

  • voornamen
  • achternaam
  • adres/verblijfplaats
  • geslacht
  • telefoonnummer
  • e-mailadres
  • geboortedatum
  • burgerservicenummer (BSN)
  • nationaliteit
  • burgerlijke staat
  • verblijfstitel
  • sociale en (globaal) de financiële situatie
  • samenstelling van gezin

Wat is de grondslag voor het gebruik van de persoonsgegevens?

De grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens is vastgelegd in de Wet Basisregistratie Personen (Wet Brp). Op grond van artikel 1.4 lid 1 is de gemeente verantwoordelijk om de (adres)gegevens goed in de BRP te registreren. De gemeente heeft hiervoor de bevoegdheid gekregen om aanvullende stukken op te vragen en zelf, naar eigen inzicht, onderzoek te doen. Deze bevoegdheid is vastgelegd in de artikelen 2.22 en 2.47 van de Wet Brp. Ook zijn op grond van artikel 2.34 Wet Brp een aantal gebruikers van de BRP verplicht een melding bij de gemeente te doen als zij twijfelen of de (adres)gegevens in de BRP wel juist zijn.

Wie ontvangt de persoonsgegevens?

De Gemeente Breda werkt met een aantal partijen samen om het adresonderzoek op een goede manier te kunnen uitvoeren.

De woningcorporaties Alwel, Wonen Breburg en Laurentius hebben met de Gemeente Breda in een convenant afspraken gemaakt over onder andere het doorgeven van signalen. Deze signalen kunnen leiden tot het opstarten van een adresonderzoek.

De Gemeente Breda werkt in het kader van de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) samen met een aantal andere overheidsorganisaties, zoals andere gemeenten, het CJIB (Ministerie van Justitie en Veiligheid), het UWW en de SVB (Ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid), het RDW (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) en de RvIG (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koningsrelaties). Het doel is om samen incorrecte adresgegevens in de BRP te herkennen en waar nodig aan te passen en daarmee structureel de kwaliteit van de basisregistratie te verbeteren. Dit kan er ook voor zorgen dat een hulpvraag of fraude sneller aan het licht komt.

Om het onderzoek dat voorkomt uit een melding vanuit de LAA goed te kunnen verrichten kunnen er huisbezoeken worden afgelegd. Deze huisbezoeken worden afgelegd door toezichthouders BRP.

Via Meld Misdaad Anoniem (MMA) kan een burger anoniem een melding doen bij vermoeden van criminaliteit. Deze organisatie stuurt de informatie door naar de gemeente Breda als dat relevant kan zijn voor de correcte registratie van adresgegevens van haar burgers.

Hoe lang worden persoonsgegevens bewaard?

Alle activiteiten die zijn uitgevoerd tijdens een adresonderzoek en resultaten die daaruit voortkomen bewaart de gemeente Breda in een onderzoeksdossier. De gemeente Breda bewaart uw onderzoeksdossier, waarin dus ook persoonsgegevens voorkomen, 10 jaar als het onderzoeksdossier is afgerond. Indien het onderzoeksdossier wordt afgebroken is de bewaartermijn 1 jaar. Na het verlopen van de termijnen wordt het onderzoeksdossier vernietigd. 
 

Meer informatie

Voor meer informatie, bijvoorbeeld over uw rechten ten aanzien van uw persoonsgegevens of over hoe u de Functionaris voor de Gegevensbescherming kunt bereiken, kunt u terecht op de algemene privacyverklaring van de Gemeente Breda.