Pilot verkeersmaatregelen Prinsenbeek

Naar verwachting start in de 2e helft van 2025 in Prinsenbeek een pilot Verkeersmaatregelen. In deze pilot onderzoekt de gemeente hoe de verkeerssituatie tijdens spitsuren kan worden verbeterd. We doen dit om de leefbaarheid, veiligheid en luchtkwaliteit in het dorp te verbeteren. Daarnaast willen we in de toekomst meer woningen bouwen, bijvoorbeeld in Beeks Buiten. 

Hoe ziet de pilot Verkeersmaatregelen eruit

Pilot verkeersmaatregelen Prinsenbeek

Hoe ziet de pilot Verkeersmaatregelen eruit

Er wordt een spitssluiting ingevoerd voor doorgaand verkeer op werkdagen (maandag t/m vrijdag) van 7.00 tot 9.00 uur. 

Locaties van de afsluiting

Locaties van de afsluiting

  • Leursebaan tussen de Zanddreef en Moerdijkse Postbaan
  • Strijpenseweg tussen de Zanddreef en de Verloren Hoek
  • Halseweg tussen de Overveldsestraat en de Polderweg
  • Markweg tussen de Nieuwveerweg en de brug over de Mark

Het dorp blijft vrij toegankelijk vanaf de Backer en Ruebweg en Valdijk/Mr Bierensweg en vanuit Breda over de Leursebaan. 

Doorgaand verkeer richting Zevenbergen of Etten-Leur kan niet meer door Prinsenbeek rijden tijdens de genoemde tijden.

Gedurende de pilot evalueren we de aanpak tegen sluipverkeer en passen we deze aan op basis van de resultaten. 

kaart prinsenbeek

Reden voor de pilot 

Prinsenbeek staat voor een grote uitdaging: de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid van het dorp komen steeds verder onder druk te staan door de toenemende verkeersdruk. Uit verkeersanalyses blijkt dat ongeveer de helft van het verkeer doorgaand is, zonder bestemming in het dorp. Dit sluipverkeer veroorzaakt dagelijks opstoppingen, verkeersonveilige situaties en een verslechtering van de luchtkwaliteit, vooral tijdens de ochtendspits. Met de geplande woningbouw in Beeks Buiten en omliggende gemeenten zal deze druk alleen maar toenemen. Daarom starten we een pilot met verkeersmaatregelen. Hiermee willen we de verkeersdruk verminderen en zo de leefbaarheid en veiligheid in Prinsenbeek verbeteren. Alleen door nu in te grijpen, kunnen we het dorp toekomstbestendig maken.

Ontheffingen

Op alle plaatsen waar het inrijverbod doordeweeks tussen 7.00 en 9.00 uur geldt, is een ontheffing nodig. 

  • Bewoners kunnen per huishouden 1 ontheffing aanvragen, waarop zij 4 kentekens kunnen zetten die ook gekoppeld zijn aan het huisadres. Daarnaast kunnen zij 1 kenteken flexibel inzetten (bijvoorbeeld voor oppas, schoonmaakster of tuinman).
  • Bedrijven krijgen 1 bedrijfsontheffing waarop zij de kentekens van hun personeelsleden kunnen zetten.
  • Bezoekers en leveranciers kunnen een dagontheffing krijgen via een QR-code, die beschikbaar is bij de lokale ondernemer. Bezoekers die in de ochtend arriveren, kunnen het dorp binnenrijden via de Backer en Ruebweg, of door vooraf op de dagontheffing van een bewoner te worden geregistreerd.

Planning

11 maart 2025

Bewonersavond spitssluiting

9 april 2025

Ondernemersavond

1 juli 2025

De informatieavond van 1 juli vanwege de hitte verplaatst naar augustus.

19 augustus 2025

Informatieavond

De afgelopen maanden hebben we veel mogelijkheden rondom de spitssluitingen onderzocht en met verschillende belanghebbenden gesproken om tot een goed en uitvoerbaar plan te komen. We nodigen u daarom graag uit voor een bijeenkomst waarin we dieper ingaan op de spitssluiting en hoe deze eruit gaat zien.
We nodigen u graag uit voor de bijeenkomst op:

  • Dinsdag 19 augustus van 20.00 tot 21.00 uur (inloop 19.30 uur)
  • Sportaccommodatie De Drie Linden, Heisprong 15
5 september 2025

Plaatsen camera's
 

Augustus - november 2025

Verkeersbesluit

September - oktober 2025

Communicatie ontheffingen

September - november 2025

Aanvragen ontheffingen

Oktober - november 2025

Plaatsen borden

November - december 2025

Start handhaving (6 maanden)  

Vragen spitssluiting

Op 5 locaties aan de west rand van Prinsenbeek komen zogenaamde ANPR (Automatic Numberplate recognition) camera’s te hangen. Zij controleren op het moment dat een voertuig passeert of het kenteken is opgenomen in de ontheffingenlijst. Indien een voertuig niet op de ontheffingenlijst staat worden de beelden doorgezet naar de backoffice waar een Boa de beelden zal beoordelen. Op het moment dat op basis van de beelden en de check met de ontheffingen blijkt dat er geen ontheffing was dan ontvangt de kentekenhouder binnen 4 tot 6 weken een boete thuis op de mat.

De geslotenverklaringen worden geplaatst op de volgende locaties:

  • Leursebaan tussen de Zanddreef en Moerdijkse Postbaan
  • Strijpenseweg tussen de Zanddreef en de Verloren Hoek
  • Halseweg tussen de Overveldsestraat en de Polderweg
  • Markweg tussen de Nieuweveerweg en de brug over de Mark

Op deze locaties mag men zonder ontheffing dus niet in- of uitrijden.

 

Ontheffingen kunnen worden aangevraagd via een online systeem. Bewoners en ondernemers ontvangen hierover in september een bericht met meer informatie en instructies over hoe zij een aanvraag kunnen indienen.

  • Inwoners kunnen per huishouden 5 kentekens aanvragen waarvan 4 gekoppeld zijn aan het huisadres en 1 flexibel is in te voeren zonder dat het kenteken op het adres is geregistreerd.
  • Leaseauto’s of vaste bestuurders van bedrijfsvoertuigen kunnen hun voertuig ook plaatsen op de ontheffing maar moeten wel een leaseverklaring of berijdersverklaring aanleveren bij de gemeente
  • Ondernemers kunnen hun eigen kenteken invoeren en tot 100 kentekens van uw werknemers.
  • Bezoekers aan ondernemingen en leveranciers hebben de mogelijkheid om middels een QR code een gratis dagontheffing aan te vragen.

 

Iedereen die gedurende de spitssluiting door de straten wil rijden waar de inrijverboden gelden (geslotenverklaring) moet in het bezit zijn van een ontheffing.  Indien met geen ontheffing wil aanvragen is er de mogelijkheid om Prinsenbeek in en uit te rijden via de Backer en Ruebweg en Valdijk/Mr Bierensweg in de richting Breda

Inwoners en ondernemers van Prinsenbeek kunnen gratis een ontheffing aanvragen.
 

Prinsenbeek blijft gewoon bereikbaar. Via de Backer en Ruebweg, Valdijk/Mr Bierensweg en de Bredase kant van de Leursebaan kunt u zonder ontheffing het dorp gewoon bereiken. Bezoekers die in het dorp moeten zijn en toch door de geslotenverklaring zijn gereden kunnen bij de ondernemers een QR code scannen voor een dagontheffing. Indien het bezoek particulier is kunnen zij bij de bewoner op de flexibele ontheffing komen te staan voor een dag. 

De QR code is een dagontheffing en kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd. 
 

Voor mensen die kinderen op school hebben in Prinsenbeek en die wonen buiten het dorp is er de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen. Zij zullen dan een schoolvergunning ontvangen. Zij dienen hierbij wel een bewijs van inschrijving aan te leveren.
 

De Leursebaan wordt vaak gebruikt door verkeer dat vanuit Etten-Leur via Prinsenbeek naar de A16 rijdt. Een deel van dit verkeer rijdt via de dorpskern van Prinsenbeek naar de oprit van de A16. Dit zorgt voor sluipverkeer en gevaarlijke situaties, vooral bij oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers. Door deze route tijdelijk af te sluiten, willen we de verkeersveiligheid verbeteren en sluipverkeer ontmoedigen. 

We monitoren de verkeersstromen tijdens de pilot nauwkeurig. Samen met omliggende gemeenten en Rijkswaterstaat bekijken we of aanvullende maatregelen nodig zijn. Denk aan betere OV-verbindingen, snelfietsroutes en aanpassingen bij knooppunt Zonzeel. 

De ontheffingen zijn bedoeld voor bewoners en ondernemers in Prinsenbeek. Bezoekers kunnen via een QR-code een dagontheffing krijgen. Zo houden we het systeem overzichtelijk en gericht op het verminderen van sluipverkeer.

Een rotonde zou het verkeer kunnen reguleren, maar lost het probleem van sluipverkeer niet op. De pilot is bedoeld om doorgaand verkeer tijdens de spits te weren. We blijven alternatieven onderzoeken en passen de maatregelen aan op basis van de resultaten.

Dat plan is nog steeds in beeld. We voeren gesprekken met de provincie en het Rijk, maar realisatie duurt nog jaren. Daarom starten we nu met tijdelijke maatregelen om de drukte tijdens de spits te verminderen.