Pilot verkeersmaatregelen Prinsenbeek

Naar verwachting start in de 2e helft van 2025 in Prinsenbeek een pilot Verkeersmaatregelen. In deze pilot onderzoekt de gemeente hoe de verkeerssituatie tijdens spitsuren kan worden verbeterd. We doen dit omdat we in de toekomst meer woningen willen bouwen in Prinsenbeek, bijvoorbeeld in Beeks Buiten. Daarvoor is het nodig dat de huidige mobiliteitsproblemen zijn opgelost.

Zo ziet de pilot Verkeersmaatregelen eruit

In de pilot Verkeersmaatregelen zijn er 's ochtends tussen 7.00 en 9.00 uur en tijdens de avondspits tussen 16.00 en 18.00 uur maatreken. Dit moet voorkomen dat veel doorgaand verkeer door het dorp rijdt. Mogelijk worden er camera’s geplaatst die auto’s zonder ontheffing flitsen.

Onder andere in de volgende straten wordt in de ochtend- en avondspits doorgaand verkeer geweerd:  

  • Beeksestraat  
  • Groenstraat  
  • Langeweg  
  • Strijpenseweg

Er komen in dit geval ontheffingen voor bepaalde gebruikers. Meer informatie volgt.

Wat er wordt onderzocht 

De pilot duurt minstens een halfjaar. De gemeente onderzoekt: 

  • hoe lang de spitsafsluitingen nodig zijn (welke tijden op de dag)  
  • wie een ontheffing krijgt voor de afsluitingen 
  • hoe het verkeer tijdens de pilot verandert  
  • of deze maatregelen ruimte creëren voor woningbouw in Prinsenbeek

Na de proef wordt beoordeeld of de afsluitingen werken. Als dat zo is, worden ze permanent ingevoerd.

Reden voor de pilot  

De behoefte aan nieuwe woningen in Prinsenbeek is groot. Beeks Buiten is in de Omgevingsvisie Breda 2040 genoemd als mogelijke locatie voor woningbouw. Maar voordat er gebouwd kan worden, moet de verkeerssituatie in Prinsenbeek verbeteren. Uit verschillende verkeersanalyses blijkt dat ongeveer de helft van het verkeer in Prinsenbeek doorgaand verkeer is. Om dit aan te pakken, start de gemeente met de pilot met verkeersmaatregelen. Als deze succesvol is, kan er ruimte komen voor woningbouw. 

Vragen spitssluiting

De gemeente is druk bezig met de voorbereiding van de spitsafsluiting. Het streven is dat de pilot in de 2e helft van 2025  start.

Er zijn diverse opties om de spitssluiting te controleren. De meest effectieve manier is door het gebruik van camera’s die kenteken scannen,  maar ook fysieke controles van voertuigen behoren tot de mogelijkheden.

De spitssluiting is bedoeld om het doorgaande verkeer dat door Prinsenbeek rijdt te weren. 
Dit betekent dat personen die gebruik maken van voertuigen zonder ontheffinggd de eerste maanden van de proef een waarschuwingsbrief ontvangen. Na verloop van tijd stoppen we met waarschuwen en gaan we over in het uitschrijven van boetes (€ 120,- exclusief € 9 adminstratiekosten). 
Inrijverboden gelden niet voor hulpdiensten, landbouwverkeer, lijnbussen en taxi’s.  

 Nee, de eerste maanden van de proef krijgen personen die zonder ontheffing door de spitssluiting rijden een waarschuwingsbrief.  

De gemeente is nog bezig met het bepalen van de meest geschikte locaties voor de inrijverboden. Dit gebeurt op basis van recente verkeerstellingen. Wel is al zeker dat er inrijverboden komen op de Strijpenseweg, Groenstraat en Zanddreef. 
 

Ja, ook voor het vrachtverkeer is de sluiting van toepassing. 

Vragen ontheffing

Inwoners en ondernemers van Prinsenbeek kunnen gratis een ontheffing aanvragen: 

  • Inwoners kunnen per huishouden 5 kentekens aanvragen en er komt een optie om bezoek aan te melden voor een tijdelijke ontheffing. 
  • Ondernemers kunnen hun eigen kenteken invoeren en tot 100 kentekens van uw werknemers en leveranciers. 

Iedereen die gedurende de spitssluiting door de straten wil rijden waar de inrijverboden gelden (geslotenverklaring) moet in het bezit zijn van een ontheffing.  
Inwoners en ondernemers van Prinsenbeek kunnen gratis een ontheffing aanvragen (inwoners 5 kentekens per huishoudens, ondernemers kunnen hun eigen kenteken invoeren en tot 100 kentekens van werknemers en leveranciers). 

Als personen van buiten Prinsenbeek in het dorp moeten zijn, kan dat gewoon. Zij vallen niet onder de categorie doorgaand verkeer. Maar als zij tijdens de spitstijden Prinsenbeek inrijden via de straten waarvoor je een ontheffing moet hebben, zullen zij deze via de bewoners of ondernemers die ze bezoeken krijgen.  
 

Verkeer dat in het dorp moet zijn kan via de bewoner van het dorp een ontheffing aanvragen. 

Als ondernemer kunt u voor uw medewerkers een ontheffing aanvragen. 

Overige vragen

De gemeente communiceert over de start van de pilot.  Alle actuele informatie staat op deze pagina. Aanvullend informeert de gemeente via onder andere social media en de (landelijke) media in. Op het moment dat u actie moet ondernemen informeren we u via bijvoorbeeld een Breda bericht of brief. 
 

De proef is geslaagd als we het doorgaande verkeer tijdens de spits voor 80 procent buiten het dorp kunnen houden. Dan kunnen we starten met de woningbouwontwikkeling van Beeks Buiten en tegelijkertijd de leefbaarheid en verkeersveiligheid in het dorp verbeteren. 
 

Het is niet mogelijk om boetes uit te delen met een zogenoemde trajectcontrole. Bij trajectcontrole wordt op meerdere punten gemeten hoe lang een voertuig erover doet om een bepaald stuk weg af te leggen. In dit geval kan deze methode niet worden toegepast om overtredingen te beboeten. 

We zijn als gemeente, samen met de omliggende gemeenten, de Provincie en het Rijk, in gesprek over een nieuwe aansluiting van de A16 bij knooppunt Zonzeel richting Zevenbergen. 
Deze aansluiting zou het doorgaande verkeer door Prinsenbeek aanzienlijk verminderen. Het realiseren van zo’n ontsluiting duurt echter nog meerdere jaren. Daarom willen we in de tussentijd de leefbaarheid en veiligheid in Prinsenbeek verbeteren door het verkeer tijdens de spits tijdelijk te beperken.

Uit verkeerssimulaties blijkt dat verkeer vanuit Zevenbergen via Prinsenbeek ongeveer 4 tot 5 minuten sneller is dan via een alternatieve route. Om verkeer te ontmoedigen om door het dorp te rijden, zou de route door Prinsenbeek dus met minstens 4 tot 5 minuten vertraagd moeten worden. Een verkeerslicht met een doseersysteem zou dan langdurig rood moeten geven,  met wachttijden van enkele minuten. In de praktijk leidt dit vaak tot zogeheten ‘roodlicht-negatie’, waarbij automobilisten door rood rijden uit frustratie of ongeduld. 

Daarnaast zorgt het doseren van verkeer ervoor dat voertuigen in groepen tegelijk verder rijden. Dit veroorzaakt weer vertraging en opstoppingen bij andere drukke punten, zoals de kruising Schutsestraat / Heikantsestraat en de rotonde bij Velsgoed. 

Ook lijnbussen ondervinden hinder van het verkeerslicht, omdat zij geen aparte busbaan hebben. Om die aan te leggen zijn ingrijpende maatregelen of het opkopen van particuliere grond nodig. 

Voor nood- en hulpdiensten kunnen de wachtrijen eveneens een probleem vormen, omdat het lastig wordt om met spoed door het verkeer heen te komen. 


Tot slot heeft een verkeerslichtenregelinstallatie (VRI) op één locatie een zogenoemd waterbedeffect: verkeer zoekt dan andere wegen door en rond Prinsenbeek, waardoor daar juist de drukte toeneemt. Deze wegen zijn daar vaak niet op ingericht. Ook een avondafsluiting wordt met een verkeerslicht lastig, omdat verkeer dan letterlijk vast komt te staan in het dorp. 
Om al deze redenen is een VRI op deze plek geen geschikte oplossing. 
 

Bewoners- en ondernemersavond

Naar aanleiding van de input tijdens de ondernemers- en bewonersavonden op 11 maart en 9 april zijn er enkele keuzes aangepast. Hierdoor kan het zijn dat de presentatie niet op alle punten nog volledig actueel is. In de Veelgestelde vragen zijn de meest recente antwoorden opgenomen. Deze blijven we aanvullenn zodra er nieuwe besluiten zijn genomen.

Prinsenbeek mobiliteitsmaatregelen (PDF - 2MB)