Noordelijke rondweg

De Noordelijke rondweg is een van de belangrijkste Bredase wegen. De rondweg tussen de A16 en Tilburgseweg bestaat uit de Backer en Ruebweg, Crogtdijk en Nieuwe Kadijk.

Onderzoek Noordelijke rondweg

Het verkeer op de Noordelijke rondweg neemt ieder jaar toe en blijft de komende jaren groeien. Om erachter te komen welke aanpassingen nodig zijn voor een verbetering van de oversteekbaarheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid en de verkeersafwikkeling op de korte en lange termijn heeft de gemeente onderzoek gedaan. De uitkomsten van dit verkeersonderzoek worden gebruikt voor de stedelijke Mobiliteitsvisie en een uitgewerkte Visie Noordelijke rondweg.

Breda heeft de ligging, schaal en kwaliteit om internationaal te kunnen schakelen en de stad aantrekkelijk en relevant te blijven voor bewoners, bedrijven, instellingen en bezoekers. Een internationaal knooppunt in Noordwest-Europa, met een sterk vestigingsklimaat voor cultuur, onderwijs, werk en wonen. Breda maakt als centrumstad voor de (eu)regio de sprong voorwaarts naar grootstedelijkheid. De groei van het aantal inwoners en arbeidsplaatsen legt echter extra druk op bestaande netwerken en verbindingen. De Noordelijke Rondweg heeft daarin een sleutelpositie. Deze weg is de afgelopen jaren geoptimaliseerd, maar de rek is er uit. Een forse ingreep is noodzakelijk om de stad van morgen duurzaam aantrekkelijk te houden en ruimte te creëren voor de ontwikkelingen en ambities voor deze stad.

Noordelijke Rondweg animatie

Doelen visie Noordelijke rondweg

De focus ligt op het huidige traject tussen A16 en A27. Daarin staan de volgende doelen centraal:

  1. Het helen van de stad door de barrièrewerking te verminderen tussen noord en zuid.
  2. De gewenste stedelijke ontwikkelingen faciliteren.
  3. De economische toplocaties bereikbaar houden voor alle modaliteiten, zowel vanuit de stad als vanuit de (eu)regio.
  4. Het moet bijdragen aan het versterken van ‘Breda stad in een park’ en de stedelijke ambities ‘Groen, Grenzeloos en Gastvrij’.

Uitwerking per deeltraject

Aantrekkelijk maken van de poort van Prinsenbeek en Steenakker als verwelkomende entree tot Breda. Dat doet de gemeente door Steenakker te ontwikkelen met de voorkant naar de Noordelijke rondweg, bestaande fietstunnels sociaal veiliger in te richten en een herkenbare stadentree te maken, inclusief uitbreiding van de capaciteit (extra rijstrook ‘stad in’) en efficiëntere verkeersafwikkeling op de kruispunten.

Hier staat het faciliteren van de gebiedsontwikkeling(en) centraal. De stedelijke ambities voor de Noordelijke rondweg zijn een kans in plaats van een bedreiging. Een aquaduct onder de Mark biedt extra kwaliteit en verruiming van ontwikkelingsmogelijkheden. Meer verbinden voor langzaam verkeer langs en over het water hechten noordwest /  Haagse Beemden beter aan het centrum van de stad.

Op dit deeltraject is de barrière tussen Breda Noord en het centrum het grootst. Door de Noordelijke rondweg op dit traject volledig verdiept aan te leggen (in de vorm van een dichte tunnelbak) verbetert de oversteekbaarheid, kunnen meer verbindingen worden gemaakt en wordt de overlast van lucht en geluid teruggedrongen.

Vergroenen en het economisch aantrekkelijker maken van deze oostelijke stadsentree is hier het doel. De doorstroming van het verkeer wordt geoptimaliseerd door capaciteitsuitbreiding van de snelwegaansluiting met de A27. Daarnaast zorgt bundeling van fietsstromen en ontvlechten van lokale verkeersstomen voor optimalisatie in de verkeersafwikkeling.

Meer informatie en vervolg

Op 4 maart 2021 heeft de Gemeenteraad de Visie Noordelijke rondweg goedgekeurd en kan nu een start worden gemaakt met de haalbaarheidsfase.