Registratie partijnaam en logo
Partijen kunnen hun naam (‘aanduiding’) en eventueel een logo laten registreren bij het centraal stembureau voor de gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2026. De naam van de partij komt dan bovenaan de kandidatenlijst te staan en op het stembiljet. Partijen die hun naam willen registreren, moeten een vereniging zijn met volledige rechtsbevoegdheid. Een stichting is niet toegestaan.
Registratieverzoek
U kunt een registratieverzoek indienen tot en met 22 december 2025.
Uw verzoek moet volledig zijn, inclusief alle bijlagen, en de waarborgsom moet op die dag binnen zijn. Het verzoek wordt anders niet behandeld voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen. Het centraal stembureau neemt zo spoedig mogelijk na ontvangst van uw verzoek een besluit. U kunt uw complete verzoek mailen en eventuele vragen sturen naar verkiezingen@breda.nl onder vermelding van “registratieverzoek”.
Registratie partijnaam en logo
-
Een politieke partij moet een vereniging zijn met volledige rechtsbevoegdheid (stichting is niet toegestaan). De volgende documenten moet u inleveren:
- Ingevuld registratieformulier aanduiding en logo
- Door de notaris gewaarmerkt afschrift van de notariële akte waarin de statuten van de vereniging zijn vastgelegd.
- Origineel bewijs van inschrijving in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel.
- Bewijs van betaling van de waarborgsom.
-
De waarborgsom voor de registratie van een partij voor de gemeenteraad is € 112,50. Deze waarborgsom moet aan de gemeente Breda worden overgemaakt op NL10 BNGH 0285 0238 10 onder vermelding van 'waarborgsom registratie + naam politieke groepering’.
Dit bedrag moet uiterlijk op maandag 22 december 2025 zijn betaald. Deze waarborgsom krijgt u terug als bij de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezing na de beslissing op het registratieverzoek een geldige kandidatenlijst wordt ingeleverd.
-
Het centraal stembureau beoordeelt of het verzoek aan de voorwaarden voldoet en beslist of de aanduiding kan worden geregistreerd. De beslissing wordt aan de aanvragen bekendgemaakt en gepubliceerd in het gemeenteblad. Tegen deze beslissing kan binnen 6 dagen na de publicatiedatum in het gemeenteblad beroep worden aangetekend bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Het centraal bureau kan een registratieverzoek afwijzen als:
- de naam in strijd is met de openbare orde
- de naam verwarrend is omdat hij geheel of hoofdzakelijk met een aanduiding die al is geregistreerd in de betreffende gemeente, of met een aanduiding waarvoor al een registratieverzoek is ingediend
- de naam verwarrend is omdat deze geheel of hoofdzakelijk overeenstemt met een partij die al is geregistreerd voor de verkiezingen van de Tweede Kamer of de provinciale staten, of als deze geheel of hoofdzakelijk overeenstemt met een naam waarvoor al een registratieverzoek is ingediend
- de naam misleidend is voor de kiezers
- de naam meer dan 35 letters of andere tekens bevat
- de naam geheel of hoofdzakelijk overeenkomt met de naam van een partij die de rechter heeft verboden en ontbonden
- op dezelfde dag wordt bij het centraal stembureau een verzoek ingediend tot registratie van dezelfde of nagenoeg dezelfde aanduiding
-
Registratie van een aanduiding is niet verplicht. Een politieke partij kan er ook voor kiezen om deel te nemen aan de verkiezing met een zogenoemde blanco lijst. In dat geval staat alleen het nummer van die lijst boven het overzicht van de kandidaten op het stembiljet.
Politieke partijen die al geregistreerd zijn voor de verkiezingen van de Tweede Kamer of Provinciale Staten van Noord-Brabant of de gemeente Breda hoeven zich niet opnieuw te registreren.