Oosterhoutseweg wordt onaantrekkelijk voor sluipverkeer

De verkeersdrukte op Oosterhoutseweg is erg hoog en op piekmomenten in de spitstijden zelfs te hoog waardoor er lange wachttijden en filevorming ontstaat. Dat waren de conclusies uit onderzoek dat gemeente Breda al in 2021 liet uitvoeren. 

De ontwikkeling van duizenden woningen in en rondom Teteringen zorgen ervoor dat het verkeersaanbod in de dorpskern de komende jaren alleen maar gaat toenemen. Op basis daarvan zijn eerder al een aantal maatregelen getroffen aan de Oosterhoutseweg waardoor de verkeerdrukte zou moeten afnemen. Zo werden bijvoorbeeld de kruisingen aan de Meulenspie en Nieuwe Kadijk aangepakt met onder andere een extra rijstrook voor een snellere verkeersafwikkeling en zijn er speciale ‘snelste-route-fietslichten’ geïnstalleerd aan de kruising bij Curio Scala. 

Langere wachttijden bij verkeerslichten

Vanaf 22 december gaat de laatste maatregel in werking. Op de kruisingen met de Heiackerdreef en Nieuwe Kadijk gaat het zogenoemd ‘doseersysteem’ in bedrijf. Met dat systeem wordt de verkeersafhandeling tijdens de spits anders ingericht waardoor er langere wachttijden bij deze verkeerslichten zullen ontstaan. Daarnaast worden op diverse displays in Oosterhout en Breda een reisadvies getoond. Daarmee wordt het voor sluipverkeer minder aantrekkelijk gemaakt om deze route te nemen en wordt de keuze om de A27 te nemen gestimuleerd. Wat Teteringen uiteindelijk zou moeten ontlasten.