Bijstand voor zelfstandigen (Bbz)

Algemeen

Heeft u als zelfstandig ondernemer financiële ondersteuning of begeleiding nodig? Bijvoorbeeld bij het starten van een onderneming, het gezond maken van uw bedrijfsvoering, voorkomen van faillissement of andere bedrijfsonderwerpen? Gemeente Breda helpt u graag (weer) op weg.

Voor wie

Voor beginnend- of gevestigd zelfstandige met een levensvatbaar bedrijf of beroep. Hulp is ook mogelijk voor oudere zelfstandigen (geboren voor 01-01-1960) en zelfstandigen die willen stoppen omdat hun bedrijf niet levensvatbaar is.

Beginnend zelfstandige

  • Met (dreigende) werkloosheids- of wachtgelduitkering.
  • Met gedeeltelijke werkloosheids -en arbeidsongeschiktheidsuitkering.
  • Met partner of meerderjarig gezinslid heeft die aan de criteria voldoet.
  • Die werkt in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (WSW).
  • Die tijdelijk Anw-pensioen (Algemene nabestaandenwet) heeft.
  • Die als vennoot toetreedt tot een bestaand bedrijf, maar verder aan de voorwaarden voor een beginnend zelfstandige voldoet.

Gevestigd zelfstandige

  • U oefent al enkele jaren een zelfstandig beroep of bedrijf uit, en heeft hierbij al laten zien dat het beroep/bedrijf 'levensvatbaar' is.

Oudere zelfstandige

  • Met een inkomen uit het bedrijf dat lager is dan de bijstandsnorm.
  • Uw bedrijf bestaat voorafgaande aan de aanvraag minstens 10 jaar achtereen.
  • U bent geboren vóór 1 januari 1960.

Zelfstandigen die willen stoppen met het bedrijf

  • Uw bedrijf of zelfstandig beroep is niet langer levensvatbaar. Het maakt niet uit hoe lang u het zelfstandig bedrijf of beroep heeft uitgeoefend.

Mogelijkheden die het BBZ biedt

  • Tijdelijke inkomensondersteuning ter voorkoming van schulden.
  • Professioneel advies, inzicht in eigen handelen, bedrijfsvoering en duurzame oplossingen.
  • Hulp bij opstellen plan van aanpak.
  • Bedrijfskapitaal (rentedragende lening) voor noodzakelijke investeringen.
  • Coaching, begeleiding en nazorg.

Aanmelden

Wilt u weten of u in aanmerking komt voor Bbz? Meld u dan aan via onderstaande knop. Uw aanmelding komt automatisch bij de gemeente terecht. Daarna volgt contact met u over het vervolg.  

De aanvraagprocedure duurt maximaal 13 weken, gerekend vanaf de aanvraagdatum en ontvangst van alle benodigde gegevens. Als de situatie daarom vraagt, volgt een verlenging van maximaal 13 weken.

Aanmelden