Peter de Vos CEO VDL Steelweld Locatie Breda
VDL Steelweld is een internationaal bedrijf dat in 1965 is opgericht en actief is op het gebied van productieautomatisering, voornamelijk gericht op de automobielindustrie.
Peter de Vos
VDL Steelweld Group - Peter de Vos - Breda Beyond Borders
Video: Peter de Vos vertelt over VDL Steelweld
In deze video van 'Breda Beyond Borders' vertelt Peter de Vos, CEO van de locatie Breda van VDL Steelweld over zijn bedrijf, de band met Breda en internationaal ondernemen.
Het grootste en meest bekende bedrijf binnen de VDL groep is VDL Nedcar, waar auto's geproduceerd worden voor BMW. In Breda bevindt zich ook een van de grotere bedrijven behorend tot de VDL groep. Ik spreek met Peter de Vos, CEO van de locatie in Breda en de vestigingen van VDL Steelweld in het buitenland. Peter: “Het merendeel van wat wij hier in de fabriek in Breda doen is assemblage. Om de fabriek heen zitten heel veel kantoren. Wij hebben dan ook meer mensen op kantoor dan in de fabriek. Het begint bij ons altijd met engineering; met het bedenken van de productieprocessen en het schrijven en testen van de software daarvoor. Dat doen we virtueel. ‘Virtual Commissioning’ noemen we dat. Dus voordat wij productielijnen leveren aan onze klanten, hebben we die lijnen helemaal getest in een virtuele wereld.”
Peter de Vos

Wat is jullie connectie met Breda?
Het bedrijf is hier opgericht. En Breda is nog steeds een prima locatie voor ons. Er zijn hier goede middelbare scholen en er zijn hogere technische scholen in de regio. Dus we kunnen goed geschoolde mensen uit Breda of uit de omgeving aantrekken. Er werken op deze locatie zo’n 400 mensen. We zijn een bedrijf waar technologie centraal staat. Technologie is onze basis. En iedereen die geïnteresseerd is in technologie, die vindt het hier geweldig. Ik zal niet zeggen dat het aantrekken van mensen geen uitdaging is, maar mensen die hier op gesprek komen vinden het hier in negen van de tien gevallen overweldigend. De meeste mensen zijn meteen enthousiast alleen niet alle mensen weten ons te vinden. Veel mensen weten niet wat hier achter deze deuren gebeurt.
Wat doen jullie hier nog meer?
We ontwikkelen hier ook AGV’s voor zware toepassingen tot zo'n 70 ton. Dat betekent dus dat die voertuigen voorgeprogrammeerd, zonder tussenkomst van mensen, van A naar B rijden. Onze voertuigen worden meestal ingezet in havens. Zo rijden in de haven van Rotterdam, maar ook in de haven van Singapore automatisch geleide voortuigen die hier in Breda ontwikkeld zijn.
Dus we komen ze niet tegen op de openbare weg?
Een automatisch geleid voertuig laten rijden op de openbare weg is wel een stap verder. Dan heb je te maken met veiligheidsvoorschriften waar je aan moet voldoen. De snelheden van onze voertuigen zijn op dit moment nog relatief laag waardoor je ze veilig kunt laten rijden. Dus we zijn niet Tesla en we hebben ook niet het plan om op korte termijn de trucks automatisch te laten rijden op openbare wegen. Dat is een traject wat nog even zal duren, is onze verwachting. Wat je wel zult zien is dat je in de toekomst op industrieterreinen AGV’s zult zien die de logistiek verzorgen tussen verschillende bedrijven op dat industrieterrein.
Hoe vinden jullie de juiste medewerkers?
We doen veel aan werving van kandidaten. Maar dat moeten wel de mensen zijn met het juiste DNA om hier te kunnen werken. We vragen wel flexibiliteit van onze medewerkers. Het ene moment is het heel druk en het andere moment is het wat rustiger. En omdat we productielijnen ontwikkelen bij klanten over de hele wereld, moeten mensen bereid zijn over de hele wereld te reizen en soms voor langere periodes van huis te zijn. Maar door het toepassen van ‘Virtual Commissioning’ kunnen we steeds meer activiteiten in de virtuele wereld testen, waardoor de behoefte steeds minder is om software engineers en robot programmeurs voor langere tijd op een locatie te hebben.
