Breda verwelkomt 10.000 nieuwe studenten en nodigt hen uit om de stad te ontdekken

Het nieuwe studiejaar 2025-2026 is van start gegaan. Dit jaar verwelkomt Breda ruim 10.000 nieuwe studenten. In totaal zijn er meer dan 30.000 studenten in de stad. Met de campagne ‘Welkom in jouw studentenstad’ heet Breda alle Nederlandse en internationale hbo- en mbo-studenten van harte welkom. De stad nodigt hen uit om alles te ontdekken wat Breda te bieden heeft. Daar sluit de terugkeer van het INTRO Festival naar het hart van de stad naadloos bij aan. Op donderdag 4 september vormt Stadspark Valkenberg het decor van hét welkomstfeest voor alle hbo- en mbo-studenten. Zo maken zij meteen kennis met een van de mooiste plekken van de stad.

Samen met Breda Marketing zetten we ons in om studenten aan de stad te binden.

Wethouder Arjen van Drunen (Onderwijs)

Studenten binden aan de stad

Wethouder Arjen van Drunen (Onderwijs): “Breda is een levendige en aantrekkelijke studentenstad, met sterke onderwijsinstellingen zoals Avans, BUas, St. Joost, Curio, De Rooi Pannen en de unieke KMA. We vinden het belangrijk dat studenten zich thuis voelen en echt deel uitmaken van de stad. Dat ze naast studeren en uitgaan ook lekker sporten en vrijwilligerswerk doen of meedenken over stedelijke vraagstukken. Samen met Breda Marketing zetten we ons in om studenten aan de stad te binden. En dat lukt steeds beter: jaarlijks blijven er meer studenten in Breda dan er vertrekken. Zo vestigen zich gemiddeld 300 hbo’ers en 500 mbo’ers blijvend in de stad – met name in de richtingen toegepaste technologie en creativiteit, waar Breda bovengemiddeld in scoort.”

We stimuleren nieuwsgierigheid, betrokkenheid en samenwerking. Kwaliteiten die juist tot bloei komen in een stad als Breda.

Marjan Hammersma
Voorzitter College van Bestuur van Avans Hogeschool

Marjan Hammersma, voorzitter College van Bestuur van Avans Hogeschool: “Bij Avans geloven we dat onderwijs studenten niet alleen voorbereidt op een beroep, maar ook op hun toekomstige rol in de samenleving. We stimuleren nieuwsgierigheid, betrokkenheid en samenwerking. Kwaliteiten die juist tot bloei komen in een stad als Breda. Het INTRO Festival is het gastvrije en boeiende begin van een ontdekkingsreis: een feestelijke start van een periode vol leren, groei en maatschappelijke impact.”

We maken ze wegwijs in de stad, hun studie en het studentenleven, zodat ze snel hun plek vinden, nieuwe vrienden maken en zich thuis voelen.

Liset Kruls
Marketingmanager van Breda Marketing

Studentencampagne

Liset Kruls, marketingmanager van Breda Marketing, verduidelijkt: “Met de campagne ‘Welkom in jouw studentenstad’ verwelkomen we nieuwe en bestaande studenten. We maken ze wegwijs in de stad, hun studie en het studentenleven, zodat ze snel hun plek vinden, nieuwe vrienden maken en zich thuis voelen. Studenten vormen een essentiële schakel in de ontwikkeling en vernieuwing van onze stad; we willen ze graag binden aan Breda en onze regio.”

De campagne start met TikTok-video’s waarin bijzondere stadsgenoten vertellen over hun ervaringen met het studentenleven in Breda en wat de stad zo bijzonder maakt voor studenten. Vanaf eind augustus is de stad vier weken lang aangekleed met banieren, posters en digitale schermen. Onderwijsinstellingen verwelkomen studenten via campagne-uitingen op hun eigen locaties en sociale media. In de Explore Breda Store op het Stadserf én via de online Explore Breda-platforms vinden studenten praktische informatie en inspirerende verhalen. Ook gaan studentreporters op pad om verslag te doen van hun favoriete hotspots en activiteiten in de stad.

Vervolg in november: GoodMood

In november kunnen studenten deelnemen aan GoodMood, een initiatief van de gemeente Breda, Avans, BUas, Curio en De Rooi Pannen. Van 17 t/m 21 november zijn er gratis studentenactiviteiten verspreid over de hele stad – van workshops en rondleidingen tot diners, games en sportevents. Een mooie kans voor studenten om nieuwe mensen te ontmoeten, hobby’s te ontdekken en de verborgen pareltjes van Breda te leren kennen.

De studentencampagne is een initiatief van Breda Marketing en wordt uitgevoerd in samenwerking tussen de gemeente Breda en het hbo- en mbo-onderwijs in de stad: BUas, Avans, St. Joost, Curio, De Rooi Pannen en de KMA.

Meer informatie:

Campagne ‘Welkom in jouw studentenstad’ - Studeren in Breda: Jouw Studententijd Begint Hier - Explore Breda

Foto: Iris Vermeij in opdracht van Breda Marketing