Tijdelijke bushalte parkeerterrein Hoge Mosten

Met ingang van 19 augustus komt er een tijdelijke bushalte voor maximaal vier internationale lijnbussen op het parkeerterrein aan de Hoge Mosten. Deze tijdelijke halte blijft tot begin 2014 bestaan.

In het noordelijk deel van het nieuwe station van Breda komt medio 2014 het nieuwe busstation voor stads- en streekbussen. Voor de internationale lijnbussen is een aantal opstelplaatsen aan de nieuwe Stationslaan voorzien. Voor de ‘niet lijngebonden’ bussen, zoals de ski- en zomerbussen van bijvoorbeeld Sunweb en Solmar, is een andere locatie aangewezen aan de Westerhagelaan. Totdat de nieuwe halteplaatsen aan de Westerhagelaan klaar zijn maken niet-lijngebonden bussen gebruik  van het parkeerterrein aan de Hoge Mosten.

De bussen parkeren maximaal een half uur op deze tijdelijke halte. De halte wordt dus niet gebruikt als langdurige stopplaats. Reizigers worden alleen opgepikt en afgezet bij begin en terugkomst van hun vakantie.

Waarom deze locatie

De wensen en de eisen vanuit de gemeente, de reisorganisaties en de reizigers heeft als resultaat opgeleverd dat één locatie voor de niet-lijngebonden bussen in Breda de voorkeur geniet: station Prinsenbeek.

De locatie ligt bij het NS station Breda-Prinsenbeek en heeft een bushalte in de nabijheid met een directe verbinding naar het centrum van Breda. De locatie is goed met de auto te bereiken en ligt aan de A16. Daarnaast kunnen de aanwezige voorzieningen op het NS Station ook door de busreizigers gebruikt worden.

Bijlagentabel
BijlageGrootte
touringcar_routekaart_naar_opstapplaats_p-terrein_bij_b…74.2 KB
bushalte_westerhagelaan.pdf…266.37 KB

Voor het openen van sommige bestanden kan extra software nodig zijn, zie hiervoor de uitlegpagina over downloads.

Plaats: 
Breda
Publicatiedatum: 
14 augustus 2013 - 22 augustus 2013

Reacties

Welke bussen en welke routes zullen hier gebruik van maken?

niet ok 14 augustus 2013 / om 08:00 / door ****

Het zijn vakantiebussen van verschillende reisorganisaties zoals bijvoorbeeld Sunweb, Husk etc. De bussen rijden vanaf de A16, de  Noordelijke Rondweg en de Westerhagelaan.

 

niet ok 14 augustus 2013 / om 14:48 / door Breda Logo Breda

Hoe gaan de nieuwe definitieve Westerhagelaan-halteplaatsen voor de ski- en zomerbussen er uit zien en waar zijn deze gesitueerd? Wordt bij de inrichting hiervan ook rekening gehouden met de toekomstige aanpsssing van het kruispunt Westerhagelaan - Mastbroeklaan?

mvg

niet ok 20 augustus 2013 / om 16:55 / door J. Bartels

We hebben een tekening bijgevoegd van de nieuwe situatie.

niet ok 22 augustus 2013 / om 15:57 / door Breda Logo Breda

Stopt Eurolines dan ook bij station P-beek, of blijft Eurolines bij Breda CS? In Breda Vandaag van augustus stond nadrukkelijk dat Eurolines bij station P-beek zou stoppen, maar Eurolines ontkent dit. Er hing laatst ook een bordje langs de Backer en Ruebweg met pijltje naar station P-beek en "Eurolines" erop. Hoe zit het precies?

niet ok 09 september 2013 / om 11:47 / door CL

Alle touringcars, zowel vakantiebussen/charterbussen als internationale lijnbussen zoals Eurolines, moeten nu stoppen bij de halteplaats bij station Breda-Prinsenbeek; voorlopig nog even gevestigd op het parkeerterrein naast de Elleboog / De Mosten. De oude internationale bushalte aan de Stationsweg is helemaal opgeheven.

Zodra dit najaar de nieuwe internationale halte voor vakantiebussen aan de Emerparklaan bij de afslag naar het NS-station klaar is, gaan de vakantiebussen definitief daarheen. De internationale lijnbussen blijven dan nog op de tijdelijke halte komen, totdat de speciale halte aan de noordkant van het nieuwe station Breda klaar is ( medio eind volgend jaar).

niet ok 10 september 2013 / om 15:43 / door Breda Logo Breda

Vreemd want ik heb 11 september navraag gedaan bij Eurolines en mij is bevestigd dat ze nog steeds op de oude plaats van Breda cs stoppen.

Handig voor ons om te weten want wij vertrekken in october met eurolines naar Londen.

Het antwoord van Eurolines:

Geachte heer Koevoets,

Eurolines stopt nog steeds op de oude plek: bij het centraal station van
Breda.

Helaas is het door sommige media verkeerd gecommuniceerd. Onze excuses
voor de verwarring.

Met vriendelijke groet,
Marjolein
Eurolines Nederland BV

hoe zit het nu?

niet ok 22 september 2013 / om 17:17 / door Henk Koevoets

Klopt en excuses voor de verkeerde informatie: de bussen van Eurolines stoppen nog bij centraal station Breda.

niet ok 24 september 2013 / om 14:44 / door Breda Logo Breda

Is de tijdelijke halte bij Station Prinsenbeek nog steeds van toepassing dit voorjaar en deze zomer? Of is de halte aan de Westerhagelaan al beschikbaar?

niet ok 16 april 2014 / om 17:07 / door M.Martens

De bussen blijven dit voorjaar en zomer in ieder geval op deze locatie. Waarschijnlijk wordt deze locatie ook de definitieve locatie. In dat geval komt de Westerhagelaan te vervallen.

niet ok 17 april 2014 / om 18:04 / door Breda Logo Breda

waar Parkeren Van Nood bussen?

niet ok 30 april 2014 / om 22:14 / door A.Vander Beek

Reactie gemeente

Van Nood  is een touringcarbedrijf / touroperator, en geen lijndienstvervoer. Touringcarbedrijven/touroperators hebben hier geen speciale positie.

niet ok 06 mei 2014 / om 13:40 / door Breda Logo Breda

Ik heb een reis geboekt, nu moet ik van het centraal station, waar ik eerst aankom met een intercity naar Hoge Mosten 3 om in de reisbus te stappen, is er verbinding naar daar vanaf het centraal station?

niet ok 24 mei 2014 / om 12:28 / door A. Boekhout

U kunt de sprinter naar station Breda-Prinsenbeek nemen. Dat station ligt naast de Hoge Mosten.

niet ok 25 mei 2014 / om 09:10 / door Breda Logo Breda

ik heb een vraag?

ik vertrek 1 september naar Engeland  met de jong Intra tours

de opstap plaats is parkeerterrein elleboog bij westerhagelaan ik kom zelf uit Drunen

is dat parkeer terrein bij de uitgang van station Breda-Princenbeek?

of daar in de buurt?

weet iemand dat ik ben niet bekend in Breda

M.V.G. Edwin Veen

niet ok 21 augustus 2014 / om 17:59 / door edwinveen

Stoppen de bussen van Student Agency nog gewoon in Breda, of ook in Prinsenbeek? En als ze in Breda stoppen, waar dan? Bedankt alvast!

Edwin: Ja, die parkeerplaats is bij het station van Prinsenbeek =).

niet ok 22 augustus 2014 / om 16:58 / door Wendy

Reactie gemeente

Het parkeerterrein Elleboog is naast station Prinsenbeek. Dit staat met borden aangegeven.

niet ok 25 augustus 2014 / om 15:36 / door Breda Logo Breda

Reactie gemeente

Beste Wendy,

Alle internationale lijndiensten stoppen nog steeds aan de Stationsweg in Breda, vlak naast het centraal station. Die lijndiensten betreffen touringcars van Eurolines en Student Agency (-Travel). Vanaf zondag 7 september 2014 stoppen deze bussen aan de nieuwe speciale internationale bushalte voor lijndienstvervoer aan de Stationslaan ter hoogte van het nieuwe Stationsplein-Noord. Mogelijk komen daar nog andere operators bij die ook lijndienstvervoer internationaal verzorgen, zoals EcoLines.
Een kaartje van de routing voor touringcars ter plekke is in de maak.

Alle andere vervoerders en operators, dus ook De Jong Intratours moeten met hun touringcars stoppen aan het speciaal daarvoor bestemde parkeerterrein op ongeveer 100 meter vanaf station Breda-Prinsenbeek, te bereiken via de Elleboog en Moskesweg. Dit betreft dus al het chartervervoer en alle vakantiebussen. 
Deze situatie blijft zo

niet ok 28 augustus 2014 / om 14:06 / door Breda Logo Breda