Mobiel parkeren


Vanaf 1 september kunt u ook via mobiel parkeren bij parkeerautomaten op straat en parkeerterreinen in de binnenstad betalen. Mobiel parkeren is een snelle en veilige manier van betalen voor parkeren. Met mobiel parkeren betaalt u het parkeergeld via uw telefoon en per minuut op basis van de huidige parkeertarieven. Om gebruik te kunnen maken van mobiel parkeren moet u zich wel eerst aanmelden bij één van de aanbieders van deze dienst.

Breda heeft overeenkomsten met de aanbieders Park-line, Parkmobile, Yellowbrick, ANWB Parkeren en SMS parking. U heeft een mobiele telefoon en een zogenaamde transponderkaart of sticker nodig. Mobiel parkeren kan met elk type mobiele telefoon en via elke telefoonprovider. Een transponderkaart of sticker krijgt u wanneer u lid wordt bij een van de door de gemeente Breda gekozen aanbieders. Meer informatie vindt u op de website van deze aanbieders.


Wat zijn de voordelen van mobiel parkeren?

  • U betaalt snel en veilig mobiel.
  • U hoeft niet meer te zoeken naar kleingeld voor de parkeerautomaat.
  • U hoeft uw chipknip niet op te laden voor parkeergeld.
  • U hoeft zich niet meer te haasten naar de auto omdat de parkeertijd voorbij is.
  • U hebt minder kans op parkeerboetes.
  • In vele andere Nederlandse steden wordt al mobiel parkeren aangeboden. Dit aantal breidt zich snel uit.


Hoe werkt mobiel parkeren?

  • U meldt zich aan bij de provider waarbij u een lidmaatschap heeft afgesloten;
  • U plaatst de zogenaamde transponderkaart of sticker achter de voorruit van uw auto;
  • Na het parkeren belt of sms't  u de locatiecode op de parkeerautomaat naar de provider;
  • Voor u wegrijdt belt of sms't u naar hetzelfde telefoonnummer om u af te melden;
  • Als uw provider een app aanbiedt kunt u natuurlijjk ook aan- en afmelden via de iPhone of Android app;
  • De parkeerkosten worden betaald via de door u overeengekomen verrekenmethode.


Waar kunt u mobiel parkeren?

Mobiel parkeren kunt u op alle betaalde parkeerplaatsen in het centrum van Breda. Dit zijn parkeerplaatsen op die locaties waar u ook kunt parkeren met een parkeerticket. Op de parkeerautomaten wordt dit aangegeven met een sticker waarop een locatiecode staat. Op parkeerplaatsen voor vergunninghouders kunt u niet mobiel parkeren. Middels bebording worden de vergunninghoudersplaatsen aangegeven.
 

Wat is een locatiecode?

De locatiecode is een nummer dat met een sticker op de parkeerautomaat staat vemeld. Dit is de code die u door moet geven aan uw provider als u ergens parkeert. De locatiecode wordt ook wel paalnummer of zonenummer genoemd, dit is afhankelijk van de provider. In Breda heeft elke straat een eigen locatiecode. Als u in verschillende straten moet zijn zult u zich telkens opnieuw aan- en af moeten melden. U kunt niet met één locatiecode in verschillende straten parkeren.


Welke provider moet ik kiezen?

Deze keuze kunnen wij niet voor u maken. De diverse providers bieden in principe dezelfde diensten alleen de werkwijzen, kosten en aanbiedingen verschillen. U kunt de providers het beste vergelijken, en op basis van wensen een keuze maken. Een belangrijke overweging om voor een provider te kiezen kan afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van de provider in de stad (steden) waar u naast Breda veelvuldig komt.


Wat gebeurt er als ik bij mobiel parkeren de parkeertijd vergeet stop te zetten?

Vergeet u na het parkeren om u af te melden bij uw provider, dan loopt uw parkeertijd door. In dit geval adviseren wij u om contact op te nemen met uw provider. In geen geval is de gemeente Breda verantwoordelijk voor een verkeerde, vergeten of een onterecht aangemelde parkeeractie.